Hoe kan ik mensen beter accepteren zoals ze zijn?

Ik heb vaak moeite met het accepteren van mensen hoe ze zijn. Bijvoorbeeld als mensen onduidelijk zijn, terwijl ik duidelijkheid juist nodig heb. In dit geval moet ik die onduidelijkheid accepteren. Heeft iemand tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
Kun je niet doorvragen voor meer duidelijkheid?

Antwoorden (6)

Realiseer je dat niet iedereen hetzelfde is.

Waar hun tekortkomingen hebben, heb jij ze ook. Misschien zijn dit niet dezelfde tekortkomingen, maar ze zijn er wel. En toch accepteren deze mensen je ook zoals je bent.

Iedereen heeft hier soms wel moeite mee, maar het is simpelweg accepteren hoe iemand is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedenkt dat mensen verschillend zijn.

Jij hebt duidelijkheid nodig.
Maar dat is dat JOUW versie van duidelijkheid.
Dat kan voor de ander weer anders zijn.

Wat is dan DE waarheid?
Wat is dan DE duidelijkheid.
En voor wie?

Het lijkt heel duidelijk, maar als er iets onduidelijk is, dan is het wel duidelijkheid.
Ik vind deze tekst HEEL duidelijk!
Daar zal niet iedereen het mee eens zijn.

En waarom zou je mensen accepteren als je daar verder niks mee hebt.
Dan laat je die mensen voor wat ze zijn en ga je op zoek naar anderen.
En als je die mensen om anderen redenen heel aardig vind, dan neem je
iemands onduidelijkheid, - of wat dan ook - voor lief.
Niemand is perfect.
Jij ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is soms moeilijk om iemand te accepteren, ik heb het soms ook, maar door veel contact te hebben met de desbetreffende persoon en door bijvoorbeeld dingen zoals even naar de stad gaan te gaan doen, wordt je band nog hechter waardoor je de persoon beter kan accepteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal als je mensen ontmoet of je heb al kennissen waar je een klik mee heb. Dus je heb die mensen toch geaccepteerd zoals ze zijn. Waarschijnlijk zijn die mensen dan wel duidelijk naar jou toe. Vaak zijn mensen die duidelijk en recht voor de raap zijn wel eerlijk. Het komt er soms wat lullig uit naar de andere persoon maar dat respecteer ik wel.
Er zijn ook mensen die dit niet hebben. Sommige mensen denken eerst over een onderwerp na voordat ze daar een duidelijk antwoord op kunnen geven. Het kan ook zijn dat de ander niet alles kan of durf te vertellen over een bepaald onderwerp. Dus die persoon is dan misschien wat onduidelijk naar jou toe. Je zou die persoon dan kunnen vragen waarom ben je onduidelijk? Dan kan die persoon jou ook uitleggen waarom. En als die niet verder daar over wil vertellen moet je dat ook accepteren en erop vertrouwen dat het allemaal wel eerlijk is wat er verteld wordt. Dat neem ik tenminste altijd wel aan wanneer je met iemand aan het praten ben. Anders accepteer je die persoon nooit.
Wat ik zou proberen naar die persoon toe is gewoon verder vragen dan hoor je vanzelf wat je wilde weten en anders heeft die wel een reden daarvoor en dat moet je respecteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi, je kunt om te beginnen eens onderzoeken wanneer jij zelf onduidelijk bent voor anderen en accepteren dat jij zelf hierin ook steken laat vallen. Van daaruit krijg je vanzelf begrip voor een ander in dezelfde situatie.
Wat je van een ander niet accepteert is hetzelfde als wat je van jezelf niet accepteert. En je hebt die eigenschappen beslist zelf, anders zou het niet wringen,
dus kijk jezelf recht in de spiegel of, als dat niet lukt, vraag je vrienden of ze soms vinden dat jij onduidelijk bent. Verbaas je over het antwoord en glimlach erom, succes, Diny
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan niet anders dan door het te doen.... accepteren en aanvaarden dat mensen zijn zoals ze zijn. Door ze dus niet anders te willen hebben; je kunt iemand niet veranderen.

Betreffende het nodig hebben van duidelijkheid kan je verschillende dingen doen:
- aangeven aan onduidelijke mensen wat jij precies nodig hebt en vragen of ze in staat zijn jou dat te geven.
- op zoek gaan naar mensen, die dat wel kunnen.
- aanvaarden dat de persoon van wie jij die duidelijkheid wil kennelijk niet in staat is dat te geven.

Wat is dat, aanvaarden/accepteren? Dat is namelijk best ingewikkeld en zelf heb ik o.a. daarvoor heel veel gehad aan een cursus Mindfulness.
Info over Mindfulness:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness

Info over wat aanvaarden is in de mindfulness:
http://www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/mindfulness/wat-is-acceptatie.html

Misschien heb je er iets aan.
Succes!