Kan ik bij het veranderen van huisarts ervoor kiezen dat zij geen medisch dossier van mij krijgen?

En ook niet anderszins kunnen inzien?

Graag geen discussie over mijn redenen want die zijn persoonlijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Wat je zou kunnen doen, is je dossier opvragen bij de oude huisarts en deze gewoon niet bij de nieuwe huisarts inleveren.
Ben vorig jaar zelf ook van huisarts veranderd en pas na een jaar kwam mijn nieuwe dokter erachter dat ze geen dossier had van mij. Dit is pas opgemerkt toen ik zelf informatie opvroeg. Toen heb ik zelf bij de oude dokter mijn dossier moeten ophalen en bij de nieuwe moeten inleveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heeft jouw advies dus weinig zin. Slecht antwoord.
De KNMG adviseert het originele dossier rechtstreeks over te dragen aan de nieuwe huisarts. Dus zonder tussenkomst van de patiënte. Het medisch dossier is een belangrijk document om de continuïteit van de zorg te waarborgen en de kwaliteit van de geleverde zorg te kunnen beoordelen. U moet er dus zorgvuldig mee omgaan. Ook als u het document, met het oog op continuïteit van zorg, overdraagt aan een andere huisarts. Wel kunt u een kopie van het dossier aan de patiënt meegeven. Het originele dossier kunt u bij voorkeur persoonlijk of via (aangetekende) post overdragen aan de nieuwe huisarts.

Als huisarts bent u verplicht om een dossier bij te houden en te bewaren. Die plicht eindigt niet als de behandelrelatie eindigt. Als uw patiënt overstapt naar een andere huisarts is het gebruikelijk dat u het medisch dossier met toestemming van de patiënt overdraagt aan de nieuwe huisarts. U draagt dan ook de wettelijke bewaarplicht over. Voor een zorgvuldige overdracht van die bewaarplicht is het belangrijk dat dit rechtstreeks aan de nieuwe huisarts plaatsvindt. Dus liefst zonder tussenkomst van de patiënt. Dit kan door het dossier zelf te overhandigen, of door het (aangetekend) of digitaal te versturen.

De KNMG adviseert huisartsen om het originele dossier niet aan de patiënt mee te geven. Het is dan namelijk niet zeker of het dossier (geheel) aankomt bij de nieuwe huisarts. Het is overigens niet verplicht om een heel dossier over te dragen. Soms wil een patiënt eerst delen uit het dossier vernietigen. Zo’n verzoek kan de patiënt het beste schriftelijk doen vóór het moment van overdracht. De huisarts kan dan altijd aantonen waarom hij geen (volledig) dossier meer heeft of het niet volledig heeft overgedragen.

Je zou dus de laatste optie kunnen kiezen, hetgeen jij niet aan de nieuwe arts wil laten weten, laten vernietigen. Denk er wel aan dat dit je in de toekomst nodige behandelingen kan verslechteren, doordat je nieuwe arts niet op de hoogte is van je medisch verleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
M.i. zal de nieuwe huisarts je niet als patiënt accepteren, als hij/zij geen inzage in jouw medische geschiedenis krijgt.
Dus die keuze zal niet bestaan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Het risico dat de arts een medicijn voorschrijft dat de patient niet mag hebben,neemt een arts niet dus zal hij/zij de nieuwe patient weigeren.