Wat kun je voor iemand betekenen die dicht bij je staat en een minderwaardigheidcomplex heeft?

Ze is heel erg neergehaald door haar moeder,die heeft borderline en heeft haar jaren naar onderen gehaald.Als ik haar vertel dat ze waardevol is,dat ze nu van het leven kan genieten etc.Zoveel mogelijk haar het gevoel geven dat ze WEL waardevol is.

Maar het is heel moeilijk,want het zit zo diepgeworteld.

Alle advies is welkom:)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Haar zelfbeeld is hier duidelijk door beïnvloed, en omdat dit een jarenlang proces is geweest, kan dit (helaas...) niet door één liefhebbend mens worden bijgesteld.
Vooral, omdat ze een soort filter zou kunnen hebben : 'ja, hí'j zegt dit wel, maar hij houdt van mij - de rést van de mensen.....'

Het beste is, denk ik, haar in situaties te brengen waar ze een drempel voor heeft, maar samen met jou wél naar toe durft. Door steeds positieve ervaringen op te doen dat ze véél beter functioneert dan ze zelf dacht dat ze zou doen, zal haar zelfvertrouwen langzaam groeien.

Maar de ervaringen moeten door haar zélf worden opgedaan.
Anders klemt ze zich aan jou vast, en durft zonder jou nog steeds niet uit haar schulp te kruipen.

Van jou wordt dus veel takt geëist : alsof je een vleugellamme vogel toekijkt, hoe die weer steeds beter durft te vliegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zou ze mogelijk professionele hulp moeten zoeken?
En dan zou je haar geweldig kunnen helpen door haar daarbij te steunen en bijvoorbeeld mee te gaan en beschikbaar te zijn om "na te praten"

als het zo diep zit kun je als leek praten als brugman is mijn ervaring maar je helpt iemand meestal alleen zeer kortstondig uit de put, als het al lukt.

En als jij al je energie opmaakt aan akties naar haar toe die haar niet "vooruit" helpen word je daar uiteindelijk ook moedeloos van en dat zou zonde zijn gezien je goede bedoelingen
amigo
13 jaar geleden
vol houden!!!
niet al te vaak zeggen dat ze héél waardevol is, dat is net té!
maar kleine dingetjes, die of een mens gewoon maken, net als de rest, passend...
haar zelf in laten zien dat zij er ook mag zijn, door bijvoorbeeld dingen zelf op te laten knappen waar ze beetje moeite voor moet doen en dan erna trots kan zijn op zichzelf.
samen heel gericht naar andere mensen kijken, zien dat iedereen voor en nadelen heeft, dat anderen ook zwoegen met rugzakjes, groot of klein...
een huisdier geven waar ze liefdevol voor moet zorgen.
samen praten over de situatie van haar en haar moeder en uitleggen dat wat jij vind wat niet correct is/zou mogen zijn...
een keertje een waardebon cadeau geven van een kapsalon of beautysalon en dan erna foto's maken van haar en jullie samen.
heel veel humor gebruiken en luchtige realisme...
hou vol, het helpt echt wel !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je maakt je zin niet af: "Als ik haar vertel dat ze waardevol is,dat ze nu van het leven kan genieten etc."

Wat dan?

"Zoveel mogelijk haar het gevoel geven dat ze WEL waardevol is".

Alsof ze dat niet is.

Jij bent niet de persoon die haar het gevoel moet geven dat ze waardevol is. Zij IS waardevol. De enige die dat nu nog even niet weet, dat is zij.

Vertrouw haar en laat dat in alles merken. Dus als ze iets doet wat niet meteen in jouw straatje past, laat haar maar gaan. En ga na afloop vooral geen kritiek op haar hebben of erover praten. Laat haar maar razen en kloten en onzeker zijn. Wees niks anders dan een vangnet. Ze zal het je nu niet in dank afnemen, maar over een paar jaar denkt ze: he, shit, man, wat was dat een goeie gast die mij niet veroordeelde en lastig viel en vanalles van me eiste. Bij hem kon ik terecht. Bij hem kon ik mezelf zijn. Hij vertrouwde mij, ondanks alles. Hij accepteerde mij zoals ik was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed dat je haar lot je aantrekt maar ook lastig als je jezelf machteloos voelt. Dat wat haar is gebeurt, heeft jaren geduurt en het heeft ook een langere periode nodig om haar weer de goede richting in te krijgen. Het heeft ook te maken met hoe zij er zelf in gaat staan en nu lijkt ze er nog niet de kracht voor te hebben. Goede coaching is helpend en zeker de investering waard. Eenmaal de weg van hulp vragen en willen ontvangen ingeslagen zullen jullie de goede mensen en middelen vinden om haar goed te helpen. Het is wel iets wat tijd kost en zoals je zegt, is zij byzonder waardevol. Ze heeft hulp nodig om dat ook zelf te gaan geloven waardoor ze zich er ook naar kan gedragen.
Alle goeds gewenst.