Tips en advies bij slokdarmspasme:
Het advies bij slokdarmspasmen is stress en spanningen zoveel mogelijk te vermijden. Ook het eten of drinken van zeer warme of zeer koude voeding en/of dranken kunt u beter vermijden. Daarnaast is het belangrijk dat u rustig eet en goed kauwt.

Tips bij slikklachten en passageklachten slokdarm:
Broodmaaltijd: Snijd de harde korsten van het brood en besmeer het met smeuïg beleg. Drink iets bij iedere hap. U kunt in plaats van brood ook pap nemen.
Warme maaltijd: Vlees: Vermijd 'vezelig' vlees zoals rundvlees. Kip, wild of vis zijn meestal gemakkelijk door te slikken. Snijd het vlees of de vis heel fijn of maal het met behulp van staafmixer of keukenmachine. Voeg eventueel jus of bouillon toe om het doorslikken gemakkelijker te maken.
Groente: Ook groenten kunt u pureren of fijn snijden. Gaar gekookte groente zijn meestal gemakkelijker door te slikken dan rauwkost. U kunt de groente ook smeuïger maken met behulp van melk, room of saus.
Aardappelen: U kunt de aardappelen smeuïg maken met behulp van jus, appelmoes, saus of bouillon of vervangen door puree. In plaats van aardappelen kunt u ook gebruik maken van pasta of rijst gecombineerd met een saus.
Een maaltijdsoep is een goede variant voor de warme maaltijd. Snijd de vulling fijn of maak bijvoorbeeld erwtensoep.

Nagerecht of tussendoortje: Zacht (geschild) fruit of een zuivelproduct zijn voorbeelden van geschikte nagerechten of tussendoortjes.
Tijdens alle maaltijden: eet rustig en kauw goed. Drink voldoende tijdens en na de maaltijd.
Als u behoefte heeft aan een persoonlijk voedingsadvies, dan kunt u het beste contact opnemen met een diëtist.

Voor diagnose en methoden van behandeling en nog meer informatie kun je terecht op de site van de Maag-lever-darmstichting.
http://www.mlds.nl/ziekten/44/slokdarmspasme/behandeling/