Waarom Ibuprofen 800 mg alleen op recept?

Ibuprofen 800 mg is uitsluitend op recept verkrijgbaar. Lagere doseringen zijn vrij in de handel. Wat is dan de zin van dat verbod, want 2*400 is ook 800 mg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.4K

Het beste antwoord

200mg en 400mg zijn vrij verkrijgbaar. 600mg is uitsluitend op recept verkrijgbaar. De 800mg (ook alleen op recept) is er alleen in de retard vorm, dit betekent dat het een vertraagde afgifte heeft, waardoor het langer werkt.

Toegevoegd na 7 minuten:
dus het verschil: met 2x400mg kun je overdosis verschijnselen ontwikkelen aangezien deze een directe afgifte heeft, de 800mg retard geeft gedoseerd over een langere periode af. Daarom staat in de bijsluiter van de 400mg tabletten dat je niet 2 tabletten tegelijk mag innemen, waardoor de verantwoordelijkheid bij de patient zelf ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Goede vraag. Ik denk dat veel mensen van de regelgeving niet al te slim zijn.

Toegevoegd na 45 minuten:
Overigens ligt de 'receptgrens' bij 600 mg.
14 jaar geleden
Het is met alle medicijnen zo dat je een dubbele dosering kan nemen. Dit wil niet zeggen dat een recept voor een hogere dosering geen zin heeft. Het voorkomt namelijk dat snel gebruik wordt gemaakt van een dosering die niet verantwoord is voor de gemiddelde patient.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt mij dat voor een simpele hoofdpijn je niet meteen naar de 800mg grijpt.

Iedereen kan nu zelf bepalen (door de kleinere doseringen) hoeveel mg men inneemt, maar 2 x 400mg is ook al een behoorlijke kick lijkt mij.

Ik denk dat dit is omdat dan niet iedereen "gemakkelijk" naar de hogere doseringen grijpt en op deze manier makkelijker verslaafd aan pijnstillers kan raken.

Als je merkt dat na 400mg het ook al werkt, waarom er dan nog één achteraan slikken. En direct 2 slikken lijkt me ook raar, je wacht toch eerst af of die ene wel werkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je Ipurofen met zo'n hoog gehalte gebuikt, dan is het niet goed. Je moet als begeleider goed opletten dat mensen niet zoveel gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het een sterk spul is.!

Soms kan men zelfs hartstilstand van krijgen...