Moeten fabrikanten van merkmedicijnen, medicijnen gratis aan ziekenhuizen geven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja en nee. Het ligt er aan waar dat ziekenhuis staat in dit geval. Want de medicijnenfabrikanten zijn verplicht een bepaald deel van de productie gratis weg te geven. Maar dit gaat naar derde wereld landen en dus niet gratis naar ziekenhuizen in westerse landen. Dus ja er zijn ziekenhuizen die dit gratis krijgen, en nee dat is niet hier.

Toegevoegd na 1 dag:
Enige toevoeging. Nederlandse ziekenhuizen krijgen wel gratis medicijnen, maar dit zijn samples. Proef pakketjes om uit te proberen, is deze zeer beperkte voorraad op dan moet er weer gewoon betaald worden.

Sommige mensen houden ook vol dat de ziekenhuizen veel medicijnen gratis krijgen, dit is echter niet zo. De kortingen die ze krijgen als ze gaan bestellen aan de hand van de ontvangen samples kunnen wel heel hoog oplopen. Kortingen van 50 tot 70% is vrij normaal, en kunnen zelfs oplopen tot 99%. Het voordeel wat de fabrikanten hieruit halen is dat de patiënten dus een bepaald medicijn door hun specialist voorgeschreven krijgt en dit na ontslag uit het ziekenhuis dus ook bij de apotheek kan halen. Hiermee halen de fabrikanten dus hun merkverkoop, door de duurdere medicijnen die het ziekenhuis immers voor heeft geschreven. De goedkope merkloze medicijnen waar ze minder op verdienen worden zo buitenspel gezet.

Het gaat hierbij dus veelal om 'bijna' gratis medicijnen die door patiënten langere tijd gebruikt moeten worden, zoals bijvoorbeeld maagbeschermers.

Voor niets gaat de zon op en ze verdienen het wel weer terug. Want wij betalen onze premies toch wel......

Toegevoegd na 1 dag:
Ook maar even 1 van de bronnen erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Dat ze een deel gratis weg moeten geven, wist ik niet. Maar uiteindelijk is er toch iemand die het moet betalen en is het dus eigenlijk gewoon ontwikkelingshulp.

Andere antwoorden (3)

Nee, waarom zou dat moeten? Fabrikanten van merkmedicijnen zijn commerciële bedrijven en alles wat gratis wordt weggegeven zal ergens anders als opbrengst moeten terugkomen. Dus als jij het niet erg vind als de zkv premie met een tientje per maand omhoog gaat, kunnen de fabrikanten voor Sinterklaas spelen. Uiteindelijk zal iemand er voor moeten opdraaien.

Het zou wel een sympathiek gebaar zijn, maar dat is je vraag niet. Ook geloof ik niet dat ziekenhuizen financieel erg lijden onder het feit dat ze medicijnen niet gratis inkopen. Ziekenhuizen helpen mensen die bij medicijnfabrieken werken, ook niet gratis tenslotte.
14 jaar geleden
Ze moeten het niet, maar ze doen het vaak wel. De reden daarvoor is dat het ziekenhuis dan sneller geneigd zal zijn een bepaald medicijn voor te schrijven, waardoor, zodra de patient weer thuis is, de huisarts geneigd zal zijn door te gaan met datzelfde medicijn.
Daarin zit voor de fabrikant de winst; de meeste patienten zijn langer thuis dan in het ziekenhuis, en voor de fabrikant is de winstmarge op medicijnen enorm. 700% of hoger is normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk niet. Waarom zou dat moeten.
Een fabriek, of een fabrikant moet tog ook winst maken, om door te groeien. Of zo.
En als ze gratis weg zouden geven. Dat schiet niet op he,