Is het beter om elke avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan of is het beter om elke nacht ongeveer acht uur te slapen?

De tijd dat ik op moet staan is elke ochtend anders. Ik vraag mij dan ook af of het beter is om elke avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan zodat je daar aan gewend raakt of dat het beter is om ervoor te zorgen dat je elke nacht ongeveer acht uur slaapt, zodat je lichaam tot rust kan komen. Dit laatste zou dus betekenen dat ik de tijd dat ik ga slapen aanpas aan de tijd dat ik op moet staan en dus niet elke avond rond dezelfde tijd naar bed zal gaan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

In het algemeen is het beter om elke avond op dezelfde tijd naar bed te gaan, zodat je lichaam daar aan went en vervolgens om iedere dag ook om dezelfde tijd op te staan.
Nu dat laatste niet mogelijk is, is het beter om je "naar bed tijd" aan te passen, anders zal je chronisch vermoeid raken omdat je nooit genoeg zult slapen en daardoor zal je lichaam niet genoeg rust krijgen (in je slaap herstelt je lichaam zich en als die tijd dus korter wordt...).

Overigens is het niet nodig om precies 8 uur te slapen iedere nacht, dat is een mythe. Veel mensen zijn met bijvoorbeeld 7 uur slaap prima uitgerust, er zijn zelfs mensen die nooit meer dan 5 uur slapen.

Antwoord: het is dus beter om de tijd dat je naar bed gaat aan te passen en zo te zorgen voor genoeg slaaptijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien weet deze persoon dat de 8 voor hem belangrijk is? Ik weet ook dat ik minimaal de 8 moet halen. Sommige mensen zelfs 9.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@xWw21 : wat bedoel je, hoe zeg ik in 1e instantie iets anders ?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik snap wel wat hij/zij bedoelt Jodokus :-) Je zegt eerst: "In het algemeen is het beter om elke avond op dezelfde tijd naar bed te gaan, zodat je lichaam daar aan went en vervolgens om iedere dag ook om dezelfde tijd op te staan." En op het einde zeg je: "het is dus beter om de tijd dat je naar bed gaat aan te passen en zo te zorgen voor genoeg slaaptijd." Maar voor mij is het wel duidelijk. Regelmaat is altijd goed en beter. Maar soms niet haalbaar, en dan zul je een aanpassing moeten doen. Als je zoals ik soms 's nachts of 's avonds laat moet werken. Kan je niet elke avond om bijvoorbeeld 0:00 naar bed. Dus dan moet je het anders doen. In dat geval is het beter om gewoon te zorgen dat je, de hoeveelheid slaap die je nodig hebt, gewoon haalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@HeerV : Precies, wij kunnen zaken doen!!
@xWw21 : met andere woorden, dat is wat ik bedoel : Het is beter om ........ en als dat niet kan, moet je 't aanpassen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Plussers!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
xwv.... daar kun je achter komen door het een tijdje bij te houden. Verder moet je kijken hoeveel uur je slaapt als je kunt uitslapen EN op een normale tijd naar bed gaat (dus niet eerst om 2 uur naar bed en dan eens kijken hoe laat je wakker wordt).

Andere antwoorden (1)

Het allerbelangrijkste voor een goede nachtrust is om iedere dag om de zelfde tijd op te staan en ´s avonds pas te gaan slapen als je moe bent. Vooral in de eerste dagen zal dit lastig zijn (om de juiste balans te vinden) maar daarna heb je er heel veel profijt van.

Je schrijft echter dat je iedere morgen om een andere tijd weg moet. Probeer een afweging te maken of het misschien toch niet beter is om zoveel mogelijk om één tijd op te staan; hoeveel verschil zit tussen je vertrektijden? Als je bijvoorbeeld altijd tussen half 8 en 9 uur weg moet, kun je toch iedere dag om 7 uur opstaan.