Duidt een klein rood plekje op lyme?

Afgelopen zomer ben ik erachter gekomen dat tijdens een wandeling door de bossen een teek op mij is gekomen en deze zich vast had gebeten in zijn zij. Heb dit in de gaten gehouden, en op een heel klein zwart/rood achtig puntje na kwam er niks. Ik ben er toen maar vanuit gegaan dat er niks aan de hand was en er niet meer naar omgekeken. Nu stond ik zojuist in de douche en voelde daar een heel klein bobbeltje zitten.

Ik kwam er achter dat er nog steeds een klein puntje zit dat in het midden zwart/donkerrood is en lichtrood afloopt. Het gaat hier om een bultje van hooguit 3mm dus veel kleiner dan de gemiddelde lyme reactie.

Ik vraag mij dus af, kan zo'n plekje dit duiden op lyme?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

lastig onderwerp, omdat er nogal wat tegenstrijdigheden zijn in de informatie en ieder mens anders kan reageren op een tekenbeet.
Er zouden zelfs mensen zijn, die geen enkele zichtbare tekenen van een tekenbeet gezien hebben, maar toch lyme kregen.
Zo kan ik ook iemand, die binnen een week, meer dan 30 teken van zijn huid heeft afgehaald, maar niet ziek werd/ is.
Ook is het mogelijk dat na een test geen sporen van lime zijn gevonden, maar later werd de persoon toch ziek.
Zelf ontdekte ik 6 jaar geleden een teek op mijn bovenarm, ik haalde hem weg, maar de volgende dag zat er toch een verdikking die jeukte als een muggenbult.
Bij het verwijderen, had de teek zich nog even snel leeg gespuugd in mijn huid, vandaar de jeuk.
Ik hield de plek goed in de gaten er kwam geen rode kring of vlekken, wel voelde de bult aan als een schijf.
Na een week was alles weg, alleen dat kleine zwart-rode puntje bleef.
Dat is er nog jaren geweest en soms begon het weer te jeuken en ontstond er weer even een 'schijfje' meer niet.
Toen kwamen er na een jaar alsnog vage klachten, die langzaam steeds erger werden en bleek ik als nog lime te hebben.
Het feit dat je nu op dat plekje een bultje voelt, zou kunnen betekenen, dat die vervelende bacterie er toch zit, maar dat hoeft niet, kan ook te maken hebben met het genezen van de beetplaats van de teek.
Ga voor de zekerheid even langs de dokter voor een test.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk niet.
Als je het hebt over afgelopen zomer, dus 2012, dan zou je al veel eerder
en meer klachten moeten hebben.

Het stellen van de diagnose van de ziekte van Lyme kan problemen opleveren, doordat de symptomen van de ziekte van Lyme vaak gelijk zijn aan de symptomen van andere algemene infecties. Een symptoom dat kenmerkend is voor de diagnose van de ziekte van Lyme is de ontwikkeling van een ovale of ringvormige uitslag rond de plek van de tekenbeet, het zogenaamde Erythema Migrans (of EM). Wanneer deze uitslag wordt vastgesteld, dient men zo snel mogelijk behandeld te worden met antibiotica.

In het begin van de ziekte van Lyme kunnen een groot aantal symptomen voorkomen, maar dit is per patiënt verschillend. De symptomen kunnen snel wisselen, soms binnen een paar uur of kunnen zo minimaal zijn dat ze niet worden opgemerkt. Deze symptomen kunnen tegelijkertijd met maar ook zonder de huiduitslag verschijnen. Deze lijken vaak op een soort griep of verkoudheid, met koorts, hoofdpijn, spier en gewrichtspijn, tintelingen of plaatselijk doof gevoel en/of algehele vermoeidheid.

De lokale huidinfectie begint meestal als een rood plekje, meestal na 4 à 10 dagen en bijna altijd binnen drie maanden na een tekenbeet. De afwijking breidt zich in de loop van dagen tot weken uit tot een (5–40 cm in diameter) min of meer ronde of ovale rode plek, vaak met centrale verbleking. De plek is meestal pijnloos, jeukt meestal niet en is niet verheven, behalve soms aan de randen.

Maar om je zorgen uit te sluiten of om een eventueel rest van een insectenbeet te verwijderen, kun je het beste naar de huisarts.