Komen er schadelijke stoffen vrij, wanneer je voor het eerst een gietijzeren buiten haard brand?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Hoi Platje,

Zoals de antwoordman al zei komen er inderdaad bij het eerste gebruik van een kachel min of meer giftige dampen vrij. Je kan deze dampen ook ruiken en soms wanneer er veel walsolie gebruikt is zie je ook een blauwe walm.
Het is daarom verstandig de kachel langzaam op te stoken en dit te doen met de ramen open zodat deze dampen direkt kunnen ontsnappen. Zodra de kachel op themperatuur is zullen de ergste dampen verdwenen zijn. Het zal nog ongeveer een dag of drie duren voor dat de geur van het nieuw verdwenen is en op dat moment zijn de vrijkomende dampen niet meer giftig. Als het goed is vindt je deze informatie ook in de gebruiksaanwijzing.
Wat betreft de uitstoot van giftige dampen kan ik je vertellen dat wanneer het hout dat je gebruikt schoon en droog is en de verbranding goed is (dit kan je zien aan de ruit van de kachel. Blijft deze schoon of brandt deze schoon, dan is de verbranding goed) zijn de afvoergassen helemaal niet giftig en kunnen door het bladgroen prima worden omgezet in zuurstof. De koolstof uit de CO2 wordt door de planten gebruikt als voeding, evenals de stikstof.

Dus geniet maar heerlijk van je kachel, het wordt er weer weer voor. De uitstoot van een auto is giftiger dan de uitstoot van een houtkachel, maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen, dat is tegen het zere been.

Groetjes,

Peet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Natuurlijk komen er schadelijke stoffen vrij als je een kachel stookt. Deze hebben niets met het materiaal te maken, maar met het verbranden van hout. Ook is het buiten stoken van een haard erg milieuonvriendelijk. Buiten stook je een niet geïsoleerde ruimte, dus je brandstof verbruik is hoog.

Voor de rest is gietijzer prima materiaal voor een kachel. Doordat deze langzaam verwarmt en ook weer langzaam afkoelt, komen er minder schadelijke stoffen kwijt dan bijvoorbeeld bij plaatstaal* het geval is. Gietijzer wordt ook voor goede braad-, grill- en wokpannen gebruikt. Als er bij verhitting schadelijke stoffen vrij zouden komen, zou dit niet toegestaan zijn.

* zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat mij om het materiaal gietijzer, als je hem de eerste keer aansteekt. Het is voor af en toe gebruik in de tuin voor de gezelligheid. Dat het niet goed is voor het milieu weet ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf een gietijzeren (binnen) houtkachel. Bij verhitting komt van het gietijzer zelf geen schadelijke stoffen vrij. Alleen het materiaal waarmee het gietijzer behandeld is, moet even ingebrand worden. Zodra de kachel goed brandt is dit over. Mijn advies is: Blijf even uit deze damp. Gezond is het niet, maar dat is de rook ook niet. Als de kachel weer een keer met kachelzwart behandeld is, is het hetzelfde verhaal: Even stank en walm bij het inbranden, daarna niets meer aan de hand. Veel stookplezier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje!
Er komen wel dampen vrij van vetten en lak, maar die worden geacht niet gevaarlijk te zijn. Na een half uurtje stoken zijn ze weg.
Overigens een gietijzeren haard buiten? Na de eerste regendruppel gaat ie roesten.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet ik vind ik ook mooier dan zwart, zolang hij niet uit elkaar valt! en bedankt voor je antwoord +1