Kan shampoo ook te oud worden?

Omdat ik oude shampoo weer heb gevonden en die is helemaal geklonterd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een keer shampoo heel lang bewaard (zo'n klein flesje voor op reis). Maar of ie nog goed was weet ik niet, want hij is weggegooid zonder de fes te openen, dacht ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Antoni
14 jaar geleden
Misschien heb je ook iets aan de antwoorden op mijn vraag van een tijd geleden: http://www.goeievraag.nl/vraag/vloeibare-schoonmaakmiddelen-bederven.10427

Het beste antwoord

Dit kan inderdaad.
Op alle shampoo, zonne- en gezichtscrèmes moet een houdbaarheidsdatum staan. De Europese Commissie heeft dat verplicht, omdat sommige bestanddelen na enige tijd schadelijk kunnen worden voor de gebruiker. Tot dusver golden voor deze producten nog uitzonderingen. De houdbaarheid moet te vinden zijn bij een symbool dat een geopend doosje weergeeft.
U kunt het symbool vinden op de verpakking of het etiket van het product. De minimale houdbaarheid wordt aangeduid met het aantal maanden (M). Het cijfer met de maandaanduiding kan in het potje of naast het potje worden geplaatst.

Mijn advies is: Gooi het product weg, want het klonteren geeft al aan dat het product niet meer helemaal goed is. Aangezien sommige bestanddelen schadelijk kunnen worden na verloop van tijd, kun je in dit geval beter voorkomen dan genezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als je hem vroeger al eens open hebt gehad is hij nog ongeveer 12 maanden goed ( meestal is het 12 maanden)
op de achterkant staat vaak een tekentje lijkt op een potje daar staat bv een 12 in. dan is het 12 maanden na openen niet meer goed.

is hij nog niet open geweest kan je hem gewoon gebruiken. maar ruikt het niet meer lekker of je haar voelt na de tijd niet lekker gewassen aan dan zou ik het weg gooien
14 jaar geleden
Het zou best kunnen,maar ik zou er geen risico mee nemen het gaat tenslotte om je haar.
En dat zou ik niet verknoeien met een flesje oude shampo.
Je kunt het altijd nog als handzeep gebruiken,en anders gooi je het weg want zo,n flesje kost je de kop nou eenmaal ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien vind je deze site erover wel interessant:
http://www.ncv-cosmetica.nl/nl/cosmetica/etikettering/houdbaarheid/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, alles heeft een houdbaarheidsdatum. Behalve mensen die gaan mee tot ze dood zijn.