Weten jullie iets over een menstruatiecup?

Ik zit erover te denken om een menstruatiecup aan te schaffen. Heeft een van jullie ervaring?
Op internet wordt je niet veel wijzer, en op cupsenzo.nl heb ik alles al helemaal doorgelezen.
Ik hoor t graag!
x

ps. weet iemand ook iets over het verschil tussen de iriscup en de naturcup?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De verschillen kun je hier zien: http://www.youtube.com/watch?v=RKJUChBwNCU
Naturcup is steviger aan de bovenkant met een afgerond steeltje. Naturcup heeft ook een maat voor tieners.
Iriscup is zachter en heeft een hol steeltje wat je kunt inkorten.

Een menstruatiecup is een herbruikbaar kuipje, gemaakt van medisch siliconen, die je in je vagina draagt, net als een tampon. Het verschil is, dat een menstruatiecup bloed opvangt, in plaats van absorbeert. Bovendien kunnen er door het gladde oppervlak geen bacteriën aan de cup blijven plakken. Het resultaat is een hygiënisch product, dat het interne vaginale milieu onaangetast laat.

Een menstruatiecup is een veilig product. Het bevat geen latex of giftige stoffen. Het is dus zeer geschikt voor mensen met een gevoelige huid of allergiën. Een menstruatiecup laat geen pluisjes achter, zoals een tampon wel zou kunnen doen. Er is nog nooit een geval geweest van Toxic Shock Syndrome bij het gebruik van een menstruatiecup!

Een menstruatiecup werkt heel makkelijk. Je hoeft hem maar 2-5 keer per dag te verschonen, afhankelijk van de hevigheid van je menstruatie. Je kunt hem zelfs tot 12 uur achter elkaar in laten! Dit is vooral handig wanneer je op je werk bent, of een actief leven hebt. Want ook tijdens het sporten en zwemmen kun je de cup gewoon inlaten.

Een menstruatiecup is heel voordelig. Wanneer je goed voor je cup zorgt, kun je hem tot wel 10 jaar lang gebruiken. En gezien wat je elke maand kwijt bent aan wegwerpproducten voor je menstruatie, heb je een cup na 6 maanden al gratis!

Het gebruiken van een menstruatiecup is milieuvriendelijk. Je hebt namelijk geen afval meer. Een vrouw gebruikt in haar leven gemiddeld 10.000 tampons! Wanneer je een menstruatiecup gebruikt, zorg je dus voor minder afval op de wereldwijde afvalberg.

Verder ben je al goed op de hoogte door het lezen van die site. Je zoekt dus ervaringsverhalen. Google eens op 'ervaringen naturcup' en 'ervaringen iriscup' of gewoon 'ervaringen menstruatiecup' en je vindt bijv dit:
http://www.genoeg.nl/magazine/laatste-nummer/menstruatiecup-getest
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=1297823
http://mevrouw-minder.nl/2011/11/review-mijn-eerste-bevindingen-menstruatiecup/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inbrengen in je vagina Mama.... zoals in de tekst staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk wanneer je in een openbaar toilet dat ding moet legen en schoonmaken.. Lijkt mij dat het tijdens het legen alsnog een kliederboel wordt :-P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik al een jaar of zes een menstruatiecup. Het bevalt me beter dan tampons. Helemaal lekvrij ben ik op zware dagen niet met een cup, maar dat was ik met tampons ook niet. Het legen van de cup op een toilet went snel en als je de techniek onder de knie hebt gaat dat zonder knoeien. Als je normaal ongesteld bent hoef je de cup pas om de 12 uur te legen. Als je zwaar ongesteld bent (wat ik dus ben) hoef je minder vaak te verschonen dan met tampons, echt een uitkomst. ipv elke twee uur, kan ik het nu vier uur volhouden. Wel heb ik bewust een tweede cup gekocht om in onhygiënische wc situaties sneller te kunnen wisselen van cup. Ik heb de merken Divacup, Lunette en Mooncup geprobeerd. Veel informatie heb ik van de website http://home.tiscali.nl/cupper/ gehaald. Er staat informatie hoe je de juiste type cup uitkiest en er is een overzichtslijstje van alle verkrijgbare cups.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie het grootste probleem in verwisselen in een toilet zonder fonteintje. Dus een openbaar toilet of bij mensen zonder wastafeltje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt de cup met een wc-papiertje afvegen en weer inbrengen. Dat valt heel erg mee en is voldoende hygiënisch voor tussendoor. Ik heb meer problemen met vreemde wc's met een hele vieze bril. een beetje genant om het volgende op te schrijven. Je moet een beetje manouvreren om de cup in de wc te legen terwijl je op de bril zit en deze niet wil aanraken met de cup. Dat heb je met een tampon ook, maar die hoef je niet te kiepen. Nou ja, dat was wel weer even genoeg over het toiletbezoek ;-)