Als te veel zout slecht voor je is, waarom gebruikt dan niet iedereen dieetzout?

Ik wil weten of het zin heeft om een zoutvervanger te gaan gebruiken ten behoeve van de gezondheid, zonder een ziekte te hebben.

1.8K
ronron1212
een jaar geleden
Zout zit in producten die wij kopen om te eten
tinus1969
een jaar geleden
Niet iedereen is er van overtuigd dat zout ongezond is.
LeonardN
een jaar geleden
Zout is niet ongezond. Een teveel aan zout is ongezond.
Ik kende het begrip dieetzout niet eens.

Het beste antwoord

Heel veel zin heeft dat niet. Het meeste zout krijg je in voedingsproducten binnen.

Dieetzout heeft niet alleen maar voordelen: het natrium is hierbij gedeeltelijk vervangen door kalium. Kalium zit van nature in groente en fruit en werkt bloeddrukverlagend. Aan deze zoutsoorten is vaak ook jodium toegevoegd.
Kaliumhoudende zoutvervangers zijn gezonder dan keukenzout, maar bevatten alsnog een hoop natrium. Het zout heeft een afwijkende smaak. Soms moeten mensen hier eerst aan wennen. Een nadeel van het vervangen van natriumzout door kaliumzout is dat je niet went aan een minder zoute smaak.
Kaliumzout biedt helaas ook geen uitkomst voor nierpatiënten. Mensen met nierproblemen moeten letten op alle mineralen die ze binnen krijgen. Daarom kan ook te veel kalium schadelijk zijn.
SimonV
een jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat mensen nu eenmaal niet altijd het beste doen. Zelfs als ze weten dat het slecht is wat ze doen (hun kans op overleven verkort).
Een nog veel betere vraag zou zijn.
Waarom neemt niet iedereen een uitgebalanceerd dieet met enkele verse producten tot zich?
Tja, mensen zijn nu eenmaal zoals ze zijn.
Ipv dieetzout nemen zou je nog veel beter allerlei voorverpakte bewerkte voedingsmiddelen kunnen laten staan.
Soep uit een pak/blik bevat allerlei ingrediënten die je in zelfgemaakte soep nooit zou stoppen of nooit in die hoeveelheid.
Maar soep uit een pak/blik is veel makkelijker/sneller.

"Ik wil weten of het zin heeft om een zoutvervanger te gaan gebruiken ten behoeve van de gezondheid, zonder een ziekte te hebben."
Vast, maar je kan waarschijnlijk veel meer doen door bepaalde bewerkte producten te laten staan.
En als je dat al doet is je zoutinname veel beter te reguleren omdat dan je eigen toegevoegde zout een hogere invloed is.
een jaar geleden