Hoe kom ik aan vitamine d als ik weinig zonlicht krijg?

Hoi allemaal,

Ik zit veel binnen op het kantoor en vraag me af of ik wel genoeg vitamine D binnen krijg. Ook is het niet bepaald een zonnige lente. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om erachter te komen of je een vitamine D tekort hebt zou je bloed moeten laten afnemen.
Mocht je een tekort hebben,dan krijg je op recept vit D voorgeschreven,deze zijn veel beter dan de middeltjes die je bij de drogist koopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo drastisch hoeft dat allemaal niet te zijn.
Of meer vette vis eten.
Of margarine.

Het beste antwoord

Een gezonde blanke huid is in in principe in staat om vrij snel grote hoeveelheden vitamine D aan te maken. Op de 52e breedtegraad, waarop Nederland ligt, wordt in de zomer (mei-september) midden op de dag bij onbewolkte hemel en heldere lucht al na enkele minuten blootstelling van een type-1 huid (blank), met 25% van het lichaamsoppervlak onbedekt en in horizontale positie, 25 microgram (1000 IE) vitamine D gemaakt.
In de winter (november-maart) echter, is het op dezelfde breedtegraad onder geen enkele omstandigheid mogelijk om uitsluitend met behulp van zonlicht een adequate vitamine D-status te handhaven.[24]

Je kunt wel wat doen met je voeding.
Maar als je straks als de zon weer schijnt, zo veel mogelijk buiten bent dan word je vitamine D weer snel op peil gebracht.

Mensen die echt nooit buiten komen of alleen met geheel lichaamsbedekkende kleding, zoals boerka's, die kunnen een ernstig tekort krijgen.
Dus maak je niet te veel zorgen.

Voeding
Onze voeding bevat onvoldoende vitamine D. Slechts zeer weinig voedingsmiddelen zijn een goede bron van vitamine D.
In Nederland wordt vitamine D alleen aan margarine toegevoegd in een hoeveelheid tot 7,5 µg (300 IE) per 100 gram.
Voedingsmiddelen waar vitamine D van nature in voorkomt zijn:

De beste bron van vitamine D zijn vette vissoorten, zoals: haring, meerval, zalm (wilde zalm 25 µg per portie, kweekzalm 10 µg per portie), makreel, sardines (15 µg per portie), tonijn, paling.
* visolie, met name de olie uit de visselevers, zoals levertraan
* eidooiers (gemiddeld 20 IE per dooier, de hoeveelheden variëren en komen zelden boven 1,25 µg (50 IE) per dooier uit[2]).
* In paddenstoelen is ergosterol (provitamine D2) aanwezig, wat onder invloed van voldoende UV-licht omgezet kan worden in biologische actief ergocalciferol (vitamine D2). In het wild geoogste paddenstoelen kunnen dus een goede vitamine D-bron zijn, paddenstoelen die in lichtarme omstandigheden groeien zijn dat niet. Ook andere planten kunnen sporen ergosterol bevatten. Dit is de enige niet-dierlijke bron van vitamine D en is belangrijk voor veganisten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja hoor, je kunt bij de drogist vitamine D druppeltjes of pilletjes kopen voor peuters. De anijsdruppeltjes (ik denk aquosum van Davitamon) zijn nog lekker ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De manier om aan genoeg vitamine D te komen, is ELKE dag naar buiten in je lunchpauze en een wandeling maken van een kwartiertje.
Zomer en winter zou je dat moeten doen, tenzij je door ziekte niet kan.
In dat geval zou je van de huisarts op recept vitamine D pillen of een injectie kunnen krijgen, aan de huisarts ter beoordeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de winter heeft dat in Nederland geen zin (voor vitamine D tenminste, voor andere dingen kan het wel gezond zijn), van oktober tot april is de zonnestand in Nederland zo laag dat de hoeveelheid vitamine D die het lichaam zelf kan maken onder invloed van zonlicht verwaarloosbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jodokus52, ik ben het met Fynnya eens. Dat kwartiertje wandelen heeft ook tijdens de winter zeker wel nut, maar nauwelijks interessant op het gebied van vitamine D bijtanken. En waarom vitamine D laten injecteren indien je ook gewoon levertraan zou kunnen slikken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bestaat dat dan nog? Levertraan?
ik zou persoonlijk eerst een goede multivitamine proberen ter aanvulling. Dit is 'veiliger' dan alleen maar vitamine D alleen. En inderdaad minimaal 1 uur per dag naar buiten met onbedekt gezicht en onbedekte handen. Dit is bij het grootste deel van de bevolking gewoon voldoende.
Injecties zijn helemaal nog niet nodig. Deze worden vaak alleen gegeven aan mensen die weinig aan zonlicht zijn blootgesteld zoals bedlegerigen en gesluierde vrouwen.

aanvullende info
bron: mcharts.be
Vitamine D bestaat onder 4 vormen:
· vitamine D2 (ergocalciferol): in bepaalde voedingsmiddelen zoals paddestoelen
· vitamine D3 (cholecalciferol): - in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong
- op wettelijk voorschrift toegevoegd aan margarine
- productie door de huid o.i.v. U.V.-licht
· 25-hydroxyvitamine D (calcidiol): metaboliet geproduceerd door de lever en een
geschikte maat voor de vitamine-D-status
· 1,25-dihydroxyvitamine D (calcitriol): metaboliet gevormd door de nieren, is de
fysiologisch actieve stof
Bronnen van vitamine D:
· belangrijkste bron: zonlicht: dagelijks 15 minuten buitenshuis verblijven met
onbedekte handen en gezicht levert gemiddeld per jaar 100-200 IE vitamine D per dag
· belangrijkste bronnen in de voeding zijn margarine en vette vis, zoals heilbot, zalm,
makreel en haring
· eieren en avocado zijn in mindere mate een bron
· zuivelproducten bevatten relatief weinig vitamine D, wat veel mensen niet denken
Risicofactoren voor deficiëntie:
· dieet deficiënt aan vitamine D en calcium
· onvoldoende resorptie van vitamine D o.a. bij coeliakie en M. Crohn
· weinig blootstelling aan zonlicht
· een gepigmenteerde huid
· recent bleek dat bij adipeuze mensen de opname van vitamine D bij blootstelling aan
zonlicht veel lager was (57% t.o.v. mensen met een normaal gewicht) en.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het kan gewoon dagelijks van en naar je werk fietsen en in het weekend zorgen dat je gezicht en handen minimaal een half uur zon krijgen. Heb je een getinte of donkere huid of ben je gesluierd, dan moet je in dit land nar de vitamine D3 grijpen. 10 Mg is genoeg ( 400 IE) en als je 70 bent geworden, dan dubbele portie. Kortom, een half uurtje daglicht op de blote huid is normaal genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van een tekort aan vitamine D krijg je wel degelijk klachten. Een tekort kan leiden tot vervelende klachten zoals extreme vermoeidheid of verstoorde slaap en lusteloosheid. Daarnaast kun je ook te kampen krijgen met angstaanvallen. Veelzijdig eten is de beste weg naar het voorkomen van dit soort vitamine D tekort symptomen, welke als gevolg van te weinig vitamine D optreden. Het vitamine kent zowel zeer belangrijke vormen als minder belangrijke vormen; toch is het belangrijk dat u alle vormen van het vitamine in uw lijf krijgt, zodat u zich zo goed mogelijk kunt voelen.
Er zijn drie vormen van het vitamine D, die niet erg belangrijk zijn. Vitamine D1 is een verbinding van ergocalciferol en lumisterol, terwijl de D4 is opgemaakt uit 22,23dihydroergocalciferol. De lastige benamingen doen er niet zo veel toe; immers vitamine D2 en D3 zijn veel belangrijker. Zo zullen ook de symptomen niet snel optreden bij een licht tekort aan sitocalciferol, wat ook wel vitamine D5 genoemd wordt.
Er blijven twee vormen van het vitamine over. Vitamine D2 is opgebouwd uit ergosterol in schimmels, of in plantaardige voeding. De andere belangrijke vitamine, D3, bevindt zich in voedingsmiddelen die oorspronkelijk van dieren komen. Net als vitamine D2 kan deze gemaakt worden aan de hand van UV straling; bij vitamine D2 wordt dierlijk vet hiermee bestraald, en bij vitamine D3 reageert 7-dehydrocholesterol met de ultraviolette stralen.
Vitamine D tekort symptomen kunnen, net als B12 tekort symptomen, depressies zijn of het hebben van zwakkere botten. Daarnaast kan slaapinsomnie optreden; dit houdt in dat u dagelijks erg vroeg wakker wordt. Het is dus erg belangrijk dat u veelzijdig blijft eten, om het hypovitaminose D op peil te houden. Het vitamine bevordert de absorptie van fosfaat en calcium uit het voedsel in de darmen en de heropname van deze twee stoffen in de nieren. Overigens is de inname van vitamine D2 en D3 het meest belangrijk, wanneer u de vitamine D tekort symptomen wilt voorkomen. Deze twee vormen van het vitamine zijn het meest belangrijk en kunnen de meeste veranderingen uitoefenen op de manier waarop u zich voelt.

Heb je last van deze klachten, of krijg je er last van, ga dan naar je huisarts en vraag om een bloedonderzoek, met name om je vitamine D te controleren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mocht je een tekort hebben, dan kun je vitamine D op recept krijgen, of bij de drogisterij kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja je kan inderdaat bij de dokter een dosis vit d krijgen maar dat helpt niet alles mijn vader had dat ook omdat hij nooit buiten kwam en die heeft toen een spuit voor vit d gekregen en verplicht terug naar buiten moeten gaan voor zijn portie daglicht groet ik hoop dat jhe hier iets aan hebt