Wat moet je doen als je wilt wijzigen van huisarts?

Ik heb gelezen dat je dan moet bellen met je zorgverzekeraar en met je oude huisarts. Maar is dit bellen naar je oude huisarts echt nodig? Ik doe dit namelijk liever niet. En moet ik mij hiervoor schamen tegenover dan mijn oude huisarts? Ik woon in een klein dorp en hij kent mijn familie ook.

Weet jij het antwoord?

/2500

Wanneer je van huisarts wilt veranderen, zul je eerst een huisarts moeten vinden die nog patiënten aanneemt. Hoe je die vindt? Gewoon opbellen en vragen aan de assistente of de dokter nog ruimte heeft voor nieuwe patiënten. Is het antwoord ja, dan kun je je inschrijven bij de nieuwe huisarts. Let wel op : je zult rekening moeten houden met de afstand tussen jouw adres en dat van de huisarts of met postcode werken. Woon je namelijk te ver van de huisarts, dan zal deze weigeren om op bezoek te komen bij ziekte. Waarom zou je je schamen? Het gaat verder niemand iets aan dat jij van huisarts wilt veranderen, het kan om veel redenen zijn dat jij dat wilt. Een ervan is dat het misschien niet klikt tussen jou en de dokter. Het punt dat je je oude huisarts niet meer wilt opbellen kun je vermijden door een briefje te sturen. Probeer het heel simpel te houden qua inhoud (bijvoorbeeld): Beste Dokter X Hierbij deel ik u mede dat ik per 1 mei a.s. van huisarts veranderd ben. Ik verzoek u mij uit te schrijven en dank u voor alles. Met vriendelijke groet, Sascha van N.... Zo houdt je alles in het midden en bovendien hoef je aan NIEMAND te vertellen WAAROM je wilt veranderen, dat gaat echt niemand iets aan!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100