Wat moet je doen als je wilt wijzigen van huisarts?

Ik heb gelezen dat je dan moet bellen met je zorgverzekeraar en met je oude huisarts. Maar is dit bellen naar je oude huisarts echt nodig? Ik doe dit namelijk liever niet. En moet ik mij hiervoor schamen tegenover dan mijn oude huisarts? Ik woon in een klein dorp en hij kent mijn familie ook.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Wanneer je van huisarts wilt veranderen, zul je eerst een huisarts moeten vinden die nog patiënten aanneemt.
Hoe je die vindt? Gewoon opbellen en vragen aan de assistente of de dokter nog ruimte heeft voor nieuwe patiënten.
Is het antwoord ja, dan kun je je inschrijven bij de nieuwe huisarts.

Let wel op : je zult rekening moeten houden met de afstand tussen jouw adres en dat van de huisarts of met postcode werken. Woon je namelijk te ver van de huisarts, dan zal deze weigeren om op bezoek te komen bij ziekte.

Waarom zou je je schamen? Het gaat verder niemand iets aan dat jij van huisarts wilt veranderen, het kan om veel redenen zijn dat jij dat wilt. Een ervan is dat het misschien niet klikt tussen jou en de dokter.

Het punt dat je je oude huisarts niet meer wilt opbellen kun je vermijden door een briefje te sturen. Probeer het heel simpel te houden qua inhoud (bijvoorbeeld):
Beste Dokter X

Hierbij deel ik u mede dat ik per 1 mei a.s. van huisarts veranderd ben. Ik verzoek u mij uit te schrijven en dank u voor alles.

Met vriendelijke groet,
Sascha van N....

Zo houdt je alles in het midden en bovendien hoef je aan NIEMAND te vertellen WAAROM je wilt veranderen, dat gaat echt niemand iets aan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
+
Daar komt nog 1 puntje bij: Sascha moet haar oude huisarts vragen om het patiëntendossier aan de nieuwe huisarts over te dragen. Handig om de naam van die nieuwe huisarts en dat verzoek ook in het briefje te zetten. De patiënt moet daar namelijk uitdrukkelijk toestemming voor geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Pieter!
Natuurlijk, je hebt gelijk, die vraag moet zeker in het briefje staan,
als dat dossier zou verdwijnen kan dat voor grote problemen zorgen. Niet vergeten Sacha!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een plus van mij, ik dacht aan hetzelfde als Pieter, vaak is het beter je dossier op te halen, dan weet je zeker dat het bij je nieuwe huisarts terecht komt. En houdt er rekening mee, dat het moeilijk kan worden een andere huisarts te vinden, zeker in de kleinere dorpen en steden nemen de artsen niet zomaar patienten van de andere over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog een puntje: maak kennis met je nieuwe huisarts. Dus zoek een huisarts, vraag op je patiënt kan worden en vraag een gesprekje aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt: niet alle artsen nemen patiënten van elkaar over en weer aan.
Bovendien maak kennis met de nieuwe huisarts, waarom, dan weet je wat voor vlees je in de kuip hebt, wat voor iemand het is!
Pieter2011
11 jaar geleden
@Crea Het is tegen de regels om het dossier aan de patiënt mee te geven: de huisarts moet het persoonlijk overhandigen, aangetekend verzenden of digitaal overdragen. Zie ook http://lhv.artsennet.nl/Actueel/Nieuws6/Nieuwsartikel/Overdracht-patientendossier-aan-nieuwe-huisarts-1.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Floeper: zie tweede alinea: "Let wel op: ....etc."