kunnen zieke mensen ook donor zijn/worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@AnywayNL bijvoorbeeld mensen die kanker hebben gehad of gehandicapte mensen ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand zonder arm is gehandicapt.... Waarom zou die niet mogen doneren

Antwoorden (3)

Ja dat kan maar het hangt ervan af wat de ziekte is. Organen moeten nog gezond en onbeschadigd zijn als ze gedoneerd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen die 12 jaar of ouder is en in Nederland woont kan donor worden en pas als de donor is overleden zal eerst nog aan de nabestaanden worden gevraagd of diens organen mogen worden uitgenomen.

Wanneer wel donor, wanneer niet?

Orgaan- en/of weefseldonatie is lang niet altijd mogelijk. Pas op het moment van overlijden stelt een arts vast of iemand daadwerkelijk donor kan zijn. Factoren die bij deze beoordeling een rol spelen, zijn het moment, de plaats en de oorzaak van het overlijden.
Ceeve
11 jaar geleden
Ja, ook als je ziek bent of medicijnen gebruikt kun je je gewoon met een donorformulier in het Donorregister laten registreren. Het Donorregister legt nergens vast of iemand ziek is of medicijnen gebruikt.

Of iemand uiteindelijk daadwerkelijk donor wordt, hangt af van het moment, de oorzaak en de plaats van overlijden. Ook de lichaamsconditie van de overleden donor en de kwaliteit van de organen en weefsels zijn van belang. Na overlijden wordt eerst zorgvuldig onderzocht of de organen en weefsels geschikt zijn voor transplantatie. Als door bijvoorbeeld medicijngebruik een bepaald orgaan of weefsel is aangetast, blijven er dikwijls nog andere organen en weefsels over die wel gebruikt kunnen worden.