Ik ben de weg helemaal kwijt. Wat is nou mijn cupmaat?

Ik ken bijna alle tabellen uit mijn hoofd en heb verschillende bh's gepast. Echter zijn niet alle bh's hetzelfde en heb ik soms het gevoel dat personeel mij maar iets aansmeert.

Mijn afmetingen:
Omvang: 72 (meetlint zo strak mogelijk)
Over de borst: 82.5

Eerst werd mij maat 65 aangeraden, nu heb ik gemerkt dat voor mijn gevoel een maat 70 beter zit. Verder draag ik op dit moment een 70AA.

10 tot 12 cm verschil is een AA.
maar is dit van de bh-maat (70), of van de eigen afmeting (72)?
Als het van de maat van de bh is, dan heb ik een A.

Ik twijfel, wellicht kun je me helpen.

Toegevoegd na 52 minuten:
Ik ben nu 20 jaar, maar ben waarschijnlijk nog niet uitgegroeid. Ik ineens vorig jaar een maatje omhoog gegaan (was voorheen bijna plat, ben ook heel dun).

Soms heb ik het idee dat verkoopsters mij iets proberen te verkopen wat mij niet goed past, toen ik namelijk nog niet in een 70AA paste (en ik had toen nog dezelfde omvang), werd mij een 65AA aangeraden, terwijl dit voor mij achteraf te strak was.

Toegevoegd na 53 minuten:
Ik was dus bij de Livera geweest, ik zal er inderdaad niet meer langsgaan voor professioneel advies.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Ben jij al volgroeid, of zit je borstgroei in het beginstadium?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zullen ze je wat aansmeren? Het maakt hun echt niet uit of je bh maat x of y of z koopt hoor, ze verkopen wat en je komt er niet meer terug als die bh niet lekker zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goede bh vinden is heel moeilijk.
Wat je het beste kan doen is naar een goede lingerie winkel gaan. ( niet de hunkermoller of livera, die doen alles om te verkopen. )
En laat je daar goed opmeten. En overleg met de verkoopster wat jij prettig vind.
En onthoud... In nederland geldt: je cupmaat is een indicatie. In america en uk zijn de maten uniformer... Je zal altijd moeten passen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals: waarom zou het ze bij de hunkemoller uitmaken of je met een bh maat x, y of z de winkel uitloopt? Ze willen toch dat je terugkomt? Toevallig heb ik gisteren nog het hele circus gehad bij Hunkemoller en die mensen zien gewoon of een bh goed zit en soms is de maat verschillende per merk bh. Zeker als je er zo tussenin zit als de vraagsteller moet je KIJKEN naar hoe de bh zit ipv je alleen bezig te houden met de maten en je daar blind op staren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je borsten hebben in elke levensfase een ander soort bh nodig. Jong, bijna volgroeid, volgroeid, kinderen, borstvoeding, overgang, veel kilo's aankomen of afvallen - allemaal momenten in je leven waarop je de ondersteuning die je borsten nodig hebben moet herzien. Dus los van de cupmaat, die misschien wel heel lang dezelfde blijft, heb je een pasvorm nodig die klopt.
De kans dat je bij een gewone ondergoedwinkel zoals Hunkemuller een goed advies krijgt is veel kleiner dan wanneer je je laat adviseren in een gespecialiseerde lingeriewinkel. Het kost wat, maar dan heb je wel iets dat past. En als je bij zo'n keten drie keer iets koopt dat niet zit ben je even duur uit, en bovendien teleurgesteld, en dat is weer niet goed voor je zelfbeeld en gevoel van schoonheid en eigenwaarde.
Mijn verhaal: ik dacht dat ik een andere maat nodig had nadat ik twee kinderen had gekregen, maar dat bleek niet waar te zijn. Ik had een ander soort bh-vorm nodig. En die heb ik nu, en ik ben er blij mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Medewerkers van de Hunkemoller worden opgeleid in het geven van goede adviezen. Je kunt er prima terecht voor het opmeten van je maten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meten is helemaal niet nodig. Je past een bh en aan de hand van het resultaat ga je naar een andere in dezelfde maat, een grotere of een kleinere. Precies als schoenen, je hoeft helemaal geen maat te weten, je doet iets aan en je neemt afhankelijk van het resultaat een grotere of een kleinere maat of een andere schoen. Ook bh maten kunnen verschillen per merk en het kan ook uitmaken of je één padded neemt, een beugelbh, een sportbh, een gewone of nog anders.
Ritsuka
11 jaar geleden
verschilt ook erg per merkt hoe ze uitvallen, ik weet dat ik van een bepaald merk een grotere maat moet pakken als ik meestal heb, omdat ze klein uitvallen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Ritsuka daarom is meten helemaal niet zo erg van belang. Veel belangrijker is dat de verkoopster ZIET of dit een goed passende bh is of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste advies heb ik in een klein lingeriezaakje in België gehad, sindsdien nooit meer problemen, dus als je de kans hebt, onderneem de reis naar Antwerpen.

Het beste antwoord

Bij de meeste winkels verschillen de maten.. Bij de ene winkel heb ik een veel grotere maat dan bij de ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt niet aan de winkel maar aan het merk bh want een triumph maat x kan jou niet te groot zijn in winkel y en goed passen in winkel z.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk echt dat je gelijk hebt. Ben nog even langs de Hunkemoller geweest voor een meting, en zij hebben een 65AA aangeraden hahah (omvang bleek 67 cm ipv 70)
Sta ik daar voor dat rek met 'my first bra' dingen. Livera raadde daarintegen een 65A aan.

Andere antwoorden (1)

Stap 1: Meet in centimeters onder de borsten langs (til je borsten daarvoor iets omhoog en leg het lint erlangs. Dit is je omvangmaat van je bh (zie onderstaande tabel)
Stap 2: Meet tijdens het dragen van een gewone bh (geen push up bh) over de borsten heen. Let op dat je recht meet over het grootste deel van de borst, meestal over de tepels. Dit is de cupmaat.
Stap 3: Ga uit van je Onderbustemaat in de tabel en volg de kolom naar de Cupmaat.

Stap 1 = 72
Stap 2 = 82,5

Dan volgt maat 70A

http://www.sportbeha.com/index.php?action=extra&extra=A_wat_is_nu_mijn_bh_maat_&lang=NL

Toegevoegd na 1 minuut:
En ja de cupmaat ligt aan de maat bh. Je kunt bij twijfels je maten opsturen naar: info@sportbeha.com

Supergoede site!

Toegevoegd na 48 minuten:
Na je aanvulling: als een 70AA niet past is een 65A een logische stap, niet een 65AA.