Klopt het dat de bijbal links zit? Is dit altijd zo? Ik heb daar namelijk fors meer (zacht) weefsel dan aan de rechterkant.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.7K

Antwoorden (3)

Elke bal heeft een bijbal... Dus je hebt er 2
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dit klopt niet. Ieder man heeft (normaal gesproken) twee zaadballen met twee bijballen. Een linker en een rechter. Het is heel normaal dat bij de meeste mannen de linker en rechter testikel in grootte verschillen (zowel de zaadballen als de bijballen). Grootteverschil in de bijballen kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld zwellingen door hydrocele (vochtophoping in de bijbal) of varicocele (een soort spataderen in de bijbal), dit komt vrij vaak voor.
Het is voor elke man van belang om regelmatig je ballen te controleren. Heb je altijd al dit verschil in grootte gehad dan zou ik me er niet zo druk om maken. Is het recent ontstaan en/of voel je er harde knobbeltjes in en/of heb je er pijn of andere klachten aan, dan kan je beter even een bezoekje aan de huisarts brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De balzak is eigenlijk een relatief simpel zakje gemaakt van dunne huid, maar met een duidelijke spierlaag eronder - daarom kan de balzak, als het nodig is, zichzelf wat kleiner maken. Erin bevinden zich twee gescheiden ruimtes, waarin aan elke zijde één bal met bijbal past. Een man heeft dus twee zaadballen en twee bijballen. Zo'n bijbal bestaat uit een enorme kluwen van microscopisch kleine buisjes en ligt als een soort kapje op de zaadbal. Ga eens naar je huisarts als je je zorgen maakt, dat is niet raar, bij de huisarts komen dagelijks mannen en vrouwen met klachten aan hun geslachtsdelen.