Hoe komt het dat iemand de hele tijd nachtmerries heeft en wat kun je daar aan doen?

Iemand die ik ken heeft de hele tijd nachtmerries over dood en verderf. is hier een oorzaak voor? en zijn er dingen die zouden kunnen helpen?
mag ook een "spirituele" visie zijn by the way, qua antwoord.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Een nachtmerrie is een droom, die achteraf de typering nachtmerrie krijgt...

Waarom dromen we? De droom faciliteert diepe slaap... Als je gaat liggen om te slapen moeten we ontspannen... Waarom moet dat? Een gespannen lichaam staat geen slaap toe... Volgens de analogie mens is auto EN chauffeur, kan de chauffeur niet uit een rijdende auto stappen... Dan krijg je brokken als hij dat doet... En soms gebeurt dat ook bij mensen en die lijden dan aan epilepsie... Epilepsie is slapen gaan vanuit spanning, dus daar stapt de chauffeur uit een rijdende auto... Dat is niet goed en niet wenselijk, dus normaal moet de auto stationair draaien... Stationair draaien is ontspannen... Dus wil je gaan slapen dan moet je totaal ontspannen zijn... De droom helpt tot totale ontspanning te komen, faciliteert de slaap dus...

Eindelijk kom ik tot nachtmerrie... Een nachtmerrie is iets angstigs dat tot diepe slaap zou moeten leiden... Die persoon maakt tijdens de dag angstige zaken mee die hij niet onder ogen kan of wil zien... Vaak kan dat zijn dat de persoon van zichzelf voelt dat hij niet deugt en voor zijn daden moet gestraft worden... Het heeft niets met de werkelijkheid te maken, maar ik spreek hier over het diepste gevoel... Misschien is hij zakenman en doet hij zaken op een manier die hij niet goed vind, maar volgens de wet toch mag... Hij voelt dat hij zaken doet die niet mogen en kunnen en hij ervaart zichzelf als schuldige die maar doorgaat in zijn handel en wandel... Gaat deze persoon slapen, dan is het niet gestraft worden een beletsel om te gaan slapen, hij kan zich niet ontspannen omdat hij eigenlijk gestraft moet worden en daar wacht hij dan op, dat het op een zekere dag zal gebeuren... De droom wacht daar niet op en geeft hem de mogelijkheid om de straf te ondergaan OP DIT MOMENT in de beginnende slaap... Hij wordt vermoord in zijn droom, precies zoals hij eigenlijk wil vanwege zijn daden gedurende de dag en dat is niet mals dat kan ik je wel meegeven, dus is heel heftig... Maar zo zit dat WERKELIJK in elkaar... Dit is geen theoretisch scenario of uit de duim gezogen verhaal of een linkje naar wikiwiki, maar dit is waarheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je verwart hier epilepsie met narcolepsie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vraag is waarom nachtmerrie en wat te doen. Je draait er omheen. Is geen antwoord wat je geeft. Pfff
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 omdat de vraagsteller hier iets mee kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@FerryP... Nee dat verwar ik niet... Een narcolepticus komt nog net wel tot totale ontspanning en zet zijn auto nog net in de stationaire stand... @Dounja... Wat lief van je... :-)) @Wiki... Het komt heel vaak voor dat de vraagsteller er alles mee kan en een derde er niets mee kan... Jij bewijst het weer eens... Schiet het maar af als je wilt... @Ca44... Fijn dat je het begrijpt, dat was ook de bedoeling van het verhaal... De persoon weet dan ook heel duidelijk wat hij moet doen om het op te lossen...

Andere antwoorden (4)

De functie van dromen is nog niet helemaal duidelijk. Maar bekend is wel dat tijdens de slaap je aan verwerking van gebeurtenissen werkt.

Kennelijk zit de persoon ergens mee en droomt hierdoor heftig. Misschien weet de persoon ook wel wat hem zo bezig houdt en kan er baat bij hebben door er met iemand over te praten, een bekende of misschien wel een professional.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Is deze persoon op het moment vreselijk druk en loopt zichzelf voorbij, en daardoor geen tijd heeft om dingen te verwerken. En dat in de dromen er uit komt.

Of zit deze persoon in een lastige fase van het leven, scheiding, overlijden, of dat alles tegen zit ook , dus in een negatieve spiraal van het leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand veel nachtmerries heeft over een langere periode dan heeft hij waarschijnlijk een trauma opgelopen. Een trauma heeft vele verschijningsvormen. Nachtmerrie kan daar een van zijn. Ik denk dat deze persoon naar zijn huisarts moet stappen en om hulp vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit kan er aan doen: door s'avonds niet met een volle maag te gaan slapen
door niet naar griezelfilms te kijken of iets waar je bij moet nadenken.
dus gewoon iets onspannends
probeer het eens wie weet werkt het