Wat doen bij pil doorslikken , bloeding en kramp?

Nu zit ik in 4de pilstrip vd pil en zou afgelopen di anders stoppen omdat ik dan meestal spotting krijg na 3 strips. Maar nu moet ik doorslikken ivm cyste op eierstok operatie binnenkort. Cyste doet erg pijn. Maar heb nu al menstruatie kramp en beetje bloedverlies. Ik slik de pil door tegen migraine. Iemand tips of bekend hiermee? En wat te doen bij kramp en hoe minder bloeding krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zouden die krampen en bloedverlies door de cyste kunnen komen?

Antwoorden (3)

gewoon rustig aan doen met je pillen en vragen naar de huisarts om hulp of andere pillen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Het lijkt erop dat jij niet weet waar de vraag over gaat. Dan kan je beter geen antwoord geven, vooral niet in de categorie gezondheid.
Ritsuka
9 jaar geleden
Rustig aan doen met de pil? Hoe moet ik dat zien?
Weet je wel dat het om de anticonceptiepil gaat? Die je 1x per dag moet nemen voor optimale werking,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ritsuka: gewoon, niet overhaast doorslikken, maar er rustig voor gaan zitten met een glaasje water. Even zitten, krantje lezen, paar slokjes water, dan de pil nemen met een slokje water, tot drie tellen, de pil mét het water doorslikken, nog twee slokjes er achteraan en dan nog even rustig de voorpagina doorlezen. Dat snap je toch wel? ;-)
Normaal gesproken zou je zeggen dat als je klachten krijgt bij langdurig doorslikken, je misschien iets minder lang door moet slikken. Maar jij moet nu eenmaal in verband met die operatie doorslikken, dus op dit moment zit er weinig anders op. Voor het vervolg is het misschien handig om te weten dat vaak tussentijds bloedverlies minder wordt naarmate je vaker en langer doorslikt. Als het bloedverlies echt niet ophoudt dan ben je er vaak sneller vanaf als je gewoon een paar dagen stopt (een hele week hoeft niet; de stopweek is zoals je zult weten medisch gezien echt niet nodig) maar als je alleen wat spotting hebt, zou je er ook voor kunnen kiezen om gewoon door te slikken.

Alleen, zoals gezegd, op dit moment heb je daar niet zo veel aan. Je wilt vooral minder klachten hebben terwijl je de pil nu doorslikt. Tegen het bloedverlies kun je eigenlijk niets doen, behalve hopen dat het niet helemaal doorbreekt zolang je de pil gewoon blijft slikken. Tegen de krampen kun je gelukkig wél iets doen.

-Warmte helpt vaak goed: een warme kruik of gelpack, maar ook een warme douche of warm bad verminderen buikkrampen.
-Wat lichte beweging helpt over het algemeen beter dan helemaal niet bewegen. Een stukje wandelen of desnoods wat rondlopen in huis.
-Een NSAID slikken zoals ibuprofen, naproxen of diclofenac. Eventueel kun je je huisarts vragen je iets voor te schrijven in een sterkere dosering dan de middelen die bij de drogist verkrijgbaar zijn. NSAID's remmen prostaglandine, een hormoonachtige stof die onder meer het samentrekken (=krampen!) van de baarmoeder beïnvloeden. Dat is dan ook deels de reden dat dergelijke middelen veel beter helpen tegen menstruatiepijn dan bijvoorbeeld paracetamol. Werkt het niet voldoende, dan kun je wel paracetamol erbij slikken: deze middelen beïnvloeden elkaar niet negatief en je kunt ze prima samen gebruiken.
-Venkel helpt niet alleen bij krampen van je darmen, maar ook bij andere buikkrampen en koliekachtige pijnen. Je kunt bijvoorbeeld venkelthee gebruiken: te koop bij reformzaak en sommige supermarkten.
-Bij rugpijn helpt ontspanning van je onderrug vaak de pijn te verminderen. Liggen met je benen omhoog in ongeveer 90 graden en je hoofd licht verhoogd trekt je rug een beetje bol en zorgt daarmee voor ontspanning. Als je een partner hebt of iemand anders die je na staat, zou je hem/haar kunnen vragen je rug te masseren.
-Soms helpt een orgasme goed tegen menstruatiepijn.
-Afleiding helpt bij bijna elke soort pijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt lies12. Zal ik anders de pil een paar dagen dubbel slikken. Heeft eeder ook wel eens geholpen tegen kramp en bloeding, had vorige huisarts toen geadviseerd. Die ik nu heb is daar niet bekend mee. Ik ben alleen dus rugmassage niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, je eigen rug masseren is wat lastig. Of je moet een paar tennisballen tegen de muur rollen met je rug, maar ik zou voor dit soort pijn een wat 'zachtere' massage kiezen. Ik heb zelf altijd heel erg last van m'n rug als ik menstruatiekrampen heb, en vind die warmtepleisters wel fijn, omdat je daar ook gewoon mee kunt blijven bewegen en de deur uit kunt, wat met een kruik tussen je trui en broeksband wat moeilijker gaat. Maar wat er aan warmtepleisters beschikbaar is, is wel heel variabel en je huid moet er ook tegen kunnen natuurlijk. Pil dubbel slikken kan op zich, zeker bij een vrij laaggedoseerde pil, geen kwaad. Bij een vergeten pil moet je hem soms ook dubbel slikken en de zwaarste, sub-50 pillen, bevatten ook bijna twee keer zoveel hormonen als de lichtste (bijv. microgynon 20) pil. Maar in dit geval zou ik dat liever overleggen met je gynaecoloog vanwege die operatie: het zal niet voor niets zijn dat je nu geen stopweek mag houden, en hoewel ik niet kan bedenken waarom het kwaad zou kunnen daarvoor om een dubbele pil te nemen, zou ik toch voorzichtig zijn daarmee. Misschien kun je via de poli gynaecologie overleggen? Ook als je eigen gynaecoloog er niet is, kunnen ze altijd wel met een andere overleggen. Heb je wel ibuprofen of soortgelijke pijnstillers in huis? Het is nu half vijf, als je nog voor het weekend wilt overleggen met de poli of je apotheek, moet je misschien snel zijn daarmee. Sommige apotheken zijn wel open op zaterdag. De mijne niet, dat daar ga IK nu snel nog even heen in elk geval. Voor heel iets anders, dat wel.
Als je de pil doorslikt zou je geen bloedverlies en krampen e.d. moeten hebben. Een beetje kan wel eens gebeuren, maar als het veel is of vaak dan zou ik naar de huisarts gaan. Dan kan er wat anders aan de hand zijn zoals een cyste, tumor etc. Bij jou is er al een cyste gevonden, dus misschien komt het daardoor. Ik zou je toch adviseren advies te vragen aan de huisarts. Dat kan vast ook per e-mail of telefoon.
Bronnen: