Hoe val ik weer af na 3 jaar gastric bypass?

Heyy,
Ik heb zo’n 3 jaar geleden een gastric bypass gedaan wegens mijn obesitas toen, en ben zeker 75kg afgevallen. Ik merk dat ik wat aan het bijkomen ben omdat ik nu wat meer kan eten en mijn hongergevoel er weer harder aanwezig is.
Ik zou graag nog een paar kilo’s minder willen wegen (-8kg momenteel ).
Is er iemand die weet hoe ik dag het beste aanpak?
Vooral qua voeding en calorieën?
Ik ga naar 3-4x per week naar de gym dus ben zeker geen lui iemand ;)
Help me out! Alvast bedankt voor de tips en antwoorden.

een jaar geleden
5.9K
tinus1969
een jaar geleden
Wat zegt je behandelend arts?
Ritsuka
een jaar geleden
"Ik ga naar 3-4x per week naar de gym"
Dat zegt niet zoveel als je de rest van de dag op de bank blijft zitten.
Heb je een stappenteller? Probeer om 7500-10000 stappen te halen op een dag, dat is al een goede start. Heb je Instagram? Ik vind de accounts van Jordan Syatt (Engels) en Mindgains (Nederlands) veel goede tips geven over voeding en sporten.
Cryofiel
een jaar geleden
Bekend probleem. Hier is veel ervaring mee. Gewichtstoename na het initiële Grote Afvallen is normaal. Hoeveel, hoe ermee om te gaan, en hoe je het wat kunt beperken - dat weten de artsen. Juist omdat dit zo normaal is, en omdat er zoveel ervaring mee is.

Antwoorden (2)

Door de insulineresistentie die eraan ten grondslag ligt om te keren, door anders te gaan eten. Snelle koolhydraten mijden, zorgen voor voldoende oplosbare vezels, voldoende gezonde vetten en langzame koolhydraten. Denk ook aan resistent zetmeel.
Zo'n maagverkleining is eigenlijk niet nodig als je je hormoonhuishouding bijstuurt. Door zo'n operatie neem je voedingsstoffen slechter op dus ook daar naar kijken. Dr Berg heeft interessante video's over gezondheid.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Cryofiel
een jaar geleden
Als het zo eenvoudig was, was er geen overgewichtsprobleem.
TurfGraver
een jaar geleden
Hmmm, Dr (chiropractor) Berg... :/
Ritsuka
een jaar geleden
Een chiropracter kan geen advies geven over voeding
Cryofiel
een jaar geleden
Hihi, dat had ik nog niet eens gezien. Dank voor jullie opmerkzaamheid!
Alnoelkrym
een jaar geleden
Huh dit gaat letterlijk over een gastric bypass?
Tuurlijk ging het makkelijk dumb dumb
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ik beweer helemaal niet dat het makkelijk is, Cryo. Had het over je hormoonhuishouding bijsturen. Onder meer door voeding aan te passen dus, waardoor je vet gaat verbranden in plaats van suikers.
Cryofiel
een jaar geleden
Gewoon even "de insulineresistentie die eraan ten grondslag ligt omkeren, door anders te gaan eten". Daarmee doe je alsof het zo simpel zou zijn. Geloof me, dat is het NIET. Ik ken meerdere GBP-ers. Die moesten allemaal meerdere serieuze afvalpogingen hebben gedaan, veelal juist door op hun voeding te letten. Anders kwamen ze niet in aanmerking voor de operatie. En dan kom jij doodleuk beweren dat ze "gewoon even op hun voeding moeten letten. Nou, dat hebben ze gedaan. Al lang. En meestal al heel vaak. En passant stel je ook nog "even" een diagnose die zelfs een arts niet kan stellen op basis van de gegeven informatie. Laat staan een niet-arts zoals jij en ik. Fijn dat je wilt helpen, maar op deze manier help je iemand van de regen in de sloot.
Dit is misschien niet het antwoord dat je graag wilt horen, maar wel het realistische antwoord...

Gebruikelijk is dat je na een GBP (gastric bypass) snel en veel afvalt, en daarna weer een beetje aankomt. Na een aantal jaar kom je toch weer redelijk wat aan. Ook als je je aan alle voedingsadviezen houdt. Dit is normaal, het is zelfs de te verwachten situatie.

Het effect wordt echter wel verergerd door het toch niet helemaal netjes opvolgen van de adviezen.

Bij welke OBK (obesitaskliniek) zit jij? De kliniek in Beverwijk bood tot een aantal jaren geleden standaard het Back On Track programma aan. In dat programma kreeg je begeleiding van een arts, een diëtist en een psycholoog. Helaas wordt dit programma vanwege bezuinigingen niet meer standaard aangeboden - maar misschien dat je er op aanvraag nog wel gebruik van kunt maken. Informeer er eens naar.

Ik ken meerdere mensen die een GBP hebben ondergaan. Allemaal vielen ze na de operatie snel en veel af, maar allemaal zijn ze nu, één tot zeven jaar na hun GBP, te kenmerken als "stevig". Niet meer obees, maar zeker niet slank. Wel een hele vooruitgang ten opzichte van vroeger.

Als voorbeeld: één van hen woog meer dan 150 kg. Na de operatie viel ze af tot zo'n 90 kg, nu schommelt ze tussen de 95 en de 100 kg.

Een ander woog 146 kg. Na de GBP viel ze snel af tot net boven de 70 kg. Dat was zo erg dat ze bijvoeding kreeg om maar weer wat aan te komen... Dat hielp, ze zat een tijd rond de 80 kg. Nu, zeven jaar later, schommelt ook zij rond de 100 kg.

Een derde persoon is eind vorig jaar geopereerd. Zij woog "slechts" 135 kg, eigenlijk te weinig om voor een GPB in aanmerking te komen, maar vanwege andere gezondheidsproblemen mocht ze toch worden geopereerd. Zij viel minder af dan de andere twee: nu, ongeveer een jaar later, zit ze rond de 90 kg. Fors, maar een duidelijk verschil met een jaar geleden.

Samenvattend:
- Aankomen na een GBP is normaal.
- De kans dat je een slanke den wordt is minimaal.
- Waarschijnlijk blijf je "fors" of "stevig".
- Wil je toch op je gewicht letten, houd je dan goed aan de adviezen van de experts.
- Dit is inclusief bewegen (hoeft echt geen sportschool te zijn), vaak eten maar kleine porties, en van een klein bordje eten.
- Let op "sluipcalorieën", bijvoorbeeld in vruchtensappen. Zelfs puur natuur is niet altijd gezond.
- Informeer bij je OBK of ze nazorg / begeleidingsprogramma's hebben.
een jaar geleden