Mijn baardagaam stikte, heb toen lucht in z'n mondje geblazen maar heb waarschijnlijk z'n slijm binnengekregen, kan dit kwaad?

Mijn baardagaam stikte in appel, na zich leeg te kotsen raakt die buiten bewustzijn/leek alsof ie dood ging, heb hem daarom 'mond op mond' gegeven Ik dacht na 10 minuten dat ie dood was, hij bleef toen ook een kwartier levenloos, maar ik begin nu zelf last te krijgen van me maag en keel, ik weet dat er erg veel bacterien in baardagaam slijm zitten dus hoop dat ik hierdoor niet mijn eigen gezondheid op het spel heb gezet.

Mijn vraag dus: Kan baardagaam slijm kwaad door vele bacterien

Weet jij het antwoord?

/2500

Stoer dat je dat zo hebt opgelost. En fijn dat de agaam nog leeft. Normaal gesproken kunnen bacteriën in de mond niet veel kwaad omdat ze niet overleven in de maag. Zelfs salmonella kan meestal weinig kwaad als je gezond bent. Bij een salmonellavergiftiging horen braken, diarree, hoofdpijn, uitdroging, koorts en rillingen. Met name bij salmonellavergiftiging in het bijzonder, is de diarree dikwijls erg heftig en kan er zelfs bloed en slijm inzitten. Daar moet je zeker op letten. Ik zou meteen even telefonisch advies vragen aan de huisarts of assistent omdat je misselijk bent.

Ik weet niet wanneer heb je je heroïsche actie uitgevoerd, maar als dat heel recent is, Salmonella kan het niet zijn, want de incubatietijd is minstens (en dan praat ik écht over een minimum) 18-24 uur. Er zijn maar enkele bacteriën die heel snel ziekte kunnen veroorzaken, en die moet je dan in behoorlijke hoeveelheden binnenkrijgen en doorslikken. Protozoa hoef je ook niet bang voor te zijn op de hele korte termijn, want de incubatie is écht veel langer, en die zitten niet in de mond, maar in de ontlasting (net zoals Salmonella, overigens), en als het goed is heb je aan de andere kant van het dier gezeten, toch...? ;-) Maar het klopt, slijm uit de mond van een hagedis is meestal een geweldige bron van bacteriën. De giftige hagedissen maken geen gif zelf aan, het wordt gevormd door de bacteriën die in hun speeksel en bek gedijen. Jou dier is geen giftige soort, maar ik moet nog één agaam vinden die ooit zijn tanden heeft gepoetst... Ik denk eerder aan chemische stoffen gevormd door bacteriën die in de slijm van het beestje zitten als oorzaak van je probleem, en dat verklaart dat je in je mond een keel snel een branderig gevoel hebt gekregen. Daar kan je nu niet veel meer aan doen, maar die stoffen zullen nu al in je mondslijm zitten, of heb je deze al doorgeslikt. Mijn advies is om je mond heel goed te spoelen, tanden poetsen, inclusief je tandvlees, diep gorgelen, het liefst met behulp van een drankje (listerine-achtige), en een beetje afwachten. Mocht het verergeren of als je andere symptomen krijgt die niet beperkt blijven tot je mond-keel-maag, dan acuut medisch advies opzoeken. Maar blijf vooral rustig, want het kan ook voor een groot deel tussen je oren zitten, zeker als je "te veel" gaat googelen en allerlei enge, dodelijke ziektes vindt die door reptielen overgedragen kunnen worden. Mooi in ieder geval dat je je huisdier gered hebt! (^_^)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100