Hoeveel vitamine B5 moet ik innemen voor een vermindering van de talgproductie?

Beste mensen,

Ik heb op het internet gelezen dat vitamine B5 de talgproductie kan verminderen. Ik heb dit nagevraagd bij de apotheek en het schijnt inderdaad een gunstig effect te hebben. Nu wil ik deze vitamine vanaf morgen gaan gebruiken; het zijn dan capsules van 500 mg.

Ik vraag mij nu af hoeveel ik per dag moet innemen om de talgproductie te verlagen. Ik heb alleen op mijn voorhoofd last van een te hoge talgproductie. Ik lees op forums dat mensen tot wel 2500 mg (!) per dag slikken, terwijl 500 mg al 500% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is. Is zo'n hoge dosering echt noodzakelijk? Is 500 mg per dag misschien toch te weinig om de talgproductie omlaag te halen?

Ik hoop op nuttige informatie. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik zou ook vooral de rest van je voeding eens onder de loep nemen.
Toen ik minder koekjes ging eten, meer groente ging eten en vooral meer water drinken merkte ik grote verschillen bij mijn huid.
Het kan het proberen waard zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb ik allemaal al geprobeerd en ik let nog steeds goed op mijn voeding. Ik sport ook regelmatig, maar helaas..
Ritsuka
11 jaar geleden
Zweet je veel bij sporten? En hoe reinig en verzorg je je gezicht verder?
Ben je al eens bij een schoonheidspecialist geweest voor advies over je huid?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goede reiniging van de huid en advies van een schoonheidsspecialist zullen niet helpen bij het verminderen van de talgproductie. Ik ben juist op zoek naar een goede oplossing. Ik begrijp overigens wel je vragen, maar die dingen zijn voor mij niet zo belangrijk omdat ik weinig puistjes heb. Ik wil gewoon echt van de talg af..

Antwoorden (1)

Wanneer u wilt gaan starten met het gebruik van vitamine b5 is het van belang om de eerste vijf dagen 5 gram per dag te nemen, dat is dus 1 tablet. Na die eerste vijf dagen kunt u de dosis verdubbelen. Op die manier neemt u 10 gram per dag in, wat een goede dosis is. Na drie maanden zal uw lichaam hier volledig aan gewend zijn en kunt u een hoeveelheid tussen de 1 en 3 tabletten per keer kiezen. Over het algemeen is uw huid dan schoon, waardoor u zelf kunt bepalen wat er nodig is om dat zo te houden.
Tijdens het afbouwen van de hoeveelheid die u tot u neemt kunt u er het best voor kiezen om dit stapsgewijs af te bouwen. Wanneer u met behulp van de vitamine B5 van de acne af bent kunt u dus een tablet minder tot u gaan nemen. Door dit ongeveer een paar weken te doen ziet u wat dit doet met uw huid. Zolang de acne niet terugkomt kunt u dit verder af gaan bouwen.
In het geval van ernstige acne kunt u er aan de andere kant ook voor kiezen om vijf tabletten per dag tot u te nemen. Dat is echter wel de maximale hoeveelheid vitamine B5 die u tot u mag nemen. Wanneer ook dat niet helpt is het verstandig om contact op te nemen met uw huisarts of dermatoloog.
Zodra u last krijgt van bijwerkingen is het verstandig om direct te stoppen met de inname van vitamine B5. Het is dan goed om contact op te nemen met uw arts en pas weer verder te gaan wanneer hij of zij het verstandig acht. Daarnaast is het niet verstandig om vitamine B5 te gebruiken wanneer u zwanger bent of borstvoeding geeft, aangezien het voor vervelende verstoringen in uw lichaam of dat van uw kindje kan zorgen.
Wanneer u teveel vitamine B5 tot u neemt kan het daarnaast zo zijn dat de andere vitamines uit de B-groep minder goed worden opgenomen. Het lichaam past de overige opnames dan aan de hoge dosering aan. Het is daarom verstandig om ervoor te kiezen een vitamine B-complex te gaan gebruiken wanneer u de vitamine B5 langer dan 6 maanden inneemt, om op die manier effectief wat aan de acne te doen, zonder uw gezondheid te beschadigen.
Over het algemeen zal het ongeveer 3 tot 4 weken duren voordat u de eerste resultaten kunt zien. Je zal dus zelf moeten experimenteren welke hoeveelheid je nodig hebt, maar minimaal 1 tablet en maximaal 5 tabletten nemen, starten met de lage dosering.