mijn rug is op vijf niveau's vast gezet maar heb nog steeds pijn wat kan ik nog doen om de pijn weg te krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe lang geleden ?
Amadea
11 jaar geleden
Ben je al eens naar een fysiotherapeut geweest? Die kan jou leren hoe je jouw rug het beste gebruikt.

Antwoorden (1)

Het probleem met je rug is blijkbaar al uitgebreid behandeld, dus die vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Toch zal ik - in algemene termen - een poging doen.

Allereerst: het is belangrijk om uit te zoeken waar je pijn vandaan komt. Blijkbaar heb je een fors probleem met je rug, en dat betekent dat het kan zijn dat dit probleem niet adequaat is opgelost met het vastzetten, dat er nieuwe klachten kunnen zijn ontstaan op de andere dan de vastgezette niveaus juist door het vastzetten (die niveaus worden dan immers zwaarder belast; alle beweging moet gecompenseerd worden vanuit daar) of dat mogelijk bij de operatie(s) een complicatie is ontstaan waardoor zenuwschade is ontstaan, je restschade hebt van je oorspronkelijke rugprobleem waarvan de klachten niet weggaan met het vastzetten (ik weet niet waarom er wervels zijn vastgezet, soms is het doel hiervan pijnvermindering maar soms is het alleen maar haalbaar om een verdere achteruitgang te voorkomen) of zelfs dat bepaalde niveaus weer los zijn gaan zitten. De oorzaken kunnen dus heel divers zijn. Dit lijkt me vooral een zaak voor je orthopeed of neurochirurg (degene die je heeft geopereerd) om uit te zoeken.

Mocht blijken dat je rug orthopedisch gezien OK is, of dat er in elk geval op dat gebied geen behandeling meer mogelijk is, dan zul je moeten zoeken naar andere behandelingen. Allereerst is daar natuurlijk de pijnbestrijding: ben je al bij een pijnpoli geweest? Er is van alles mogelijk, van vele soorten medicatie tot een blokkade van bepaalde pijnzenuwen en zelfs een inwendige medicijnpomp die medicatie afgeeft aan het ruggenmerg of (bij zenuwpijn) een neurostimulator. En natuurlijk zijn er nog allerlei andere opties voor pijnbestrijding, zoals TENS, massage, ontspanning, etc.

Ook heel belangrijk is het stukje van "leren leven met". Zo kan een fysiotherapeut je helpen met goed leren bewegen en een ergotherapeut je helpen met het vinden van een balans tussen rust en beweging en daarmee het voorkomen van overbelasting, een goede (zit)houding, rugsparende technieken bij tillen en draaien, en indien nodig het gebruik van bepaalde hulpmiddelen. Heb je daar niet genoeg aan, denk dan eens aan een programma voor pijnrevalidatie, te volgen in alle revalidatiecentra en de meeste ziekenhuizen met revalidatieafdeling. Afhankelijk van je klachten kan dat zowel klinisch als poliklinisch. Je huisarts kan je doorverwijzen naar een revalidatiearts die je hierover kan adviseren.