Ik ben al 9 dagen ongesteld is dat raar?

Al 9 dagen heftig ongesteld en ik weet niet wat ik moet doen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
hoe oud ben je?
op welke leeftjd werd je voor het eerst ongesteld?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik was 12 toen ik voor het eerst ongesteld werd en ik ben nu 16
Ritsuka
11 jaar geleden
En normaal gezien minder lang?

Antwoorden (2)

Wat je dan moet doen is een bezoekje brengen aan jouw huisarts. Kennelijk is je hormoonhuishouding wat van slag. Een paar pilletjes schrijft hij/zij je waarschijnlijk voor en dan is het spoedig gestopt.
Amadea
11 jaar geleden
Dat hoeft niet per se afwijkend te zijn, sommige vrouwen zijn altijd vrij lang ongesteld. Voor mij was 9 dagen vrij gemiddeld (maar ik was wel erg onregelmatig, dat was één van de redenen voor mij om de pil te gaan gebruiken).

Bij de menstruele cyclus is het altijd een kwestie van afwijkend zijn 'ten opzichte van'. Als jij meestal een dag of 7 à 8 ongesteld bent, of erg onregelmatig en je bent soms 5 dagen en soms 10 dagen ongesteld, dan is 9 dagen natuurlijk niet vreemd. Als je altijd hooguit 4 of 5 dagen wat licht vloeit en je bent nu al ruim 9 dagen heel heftig ongesteld, is er duidelijk iets wat 'anders' is.

Ik lees in de reacties overigens dat je zo'n 4 jaar geleden voor het eerst ongesteld was, dus het is niet de normale onregelmatigheid die je ziet in het eerste jaar of anderhalf jaar ofzo na de eerste ongesteldheid. Als dit dan duidelijk anders is dan je overige menstruaties en je bent normaal regelmatig ongesteld, dan kun je stellen dat dit niet helemaal normaal is.

Of dat erg is, hangt af van verschillende factoren. Als je niet langer dan een dag of 10-12 achter elkaar ongesteld bent en je bent er niet heel ziek van, dan kun je best even afwachten. Stress, je voedingspatroon, je hormonale ontwikkeling en allerlei andere factoren kunnen ervoor zorgen dat je menstruatie een keer afwijkt. Misschien zijn je volgende menstruaties weer gewoon zoals je gewend was, en dan is het niet direct alarmerend als je één keer een afwijkende ongesteldheidsperiode had.

Als het echter langer aanhoudt dan een dag of 12, als je heel hevig vloeit, als je er echt niet lekker bij bent, als je andere klachten hebt of had in de periode voor je menstruatie of als je je veel zorgen maakt, neem dan contact op met je huisarts. Het is vaak wel mogelijk om het wat bij te sturen met medicatie. Gelukkig is dat niet altijd nodig, want ons lichaam lost ook veel problemen weer zelf op.

Mocht het zo zijn dat je nu besluit om af te wachten (en het vloeien houdt ook binnen een dag of twee op) en je hebt een volgende keer weer een hele andere cyclus dan je gewend was terwijl je anders altijd regelmatig was, dan is het goed om daar sowieso even je huisarts over te consulteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+++