Wat voor effect heeft Ritalin op iemand die geen ADHD oid heeft?

En hiermee doel ik meer tijdens het uitgaan, aangezien ik wel eens vernomen heb dat mensen (zonder ADHD) tijdens het uitgaan aan de ritalin zitten. Is de uitwerking op iedereen hetzelfde?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De uitwerking is niet bij iedereen hetzelfde, maar dat geldt voor elk medicijn en ook voor elk middel dat recreatief wordt gebruikt. Maar ondanks hardnekkige verhalen die rondgaan (ik heb zelfs een psychiater zoiets ooit horen beweren!) is het NIET juist dat het middel fundamenteel anders zou werken bij mensen die geen ADHD hebben en mensen die dit wel hebben. In beide gevallen werkt het stimulerend, verhoogt het de concentratie en kun je je wat concentratie beter richten, en daarnaast werkt het als een oppepper: het maakt dat je minder snel in slaap valt: daarom wordt het ook soms gebruikt door mensen met narcolepsie, die overdag anders heel gemakkelijk in slaap vallen. Ook bij een jetlag worden dergelijke middelen wel eens gebruikt. Het versnelt je hartslag, vermindert je eetlust en doordat je slaap minder goed voelt, kan het je een gevoel geven dat je meer energie hebt. Voor feesten zal het gebruikt worden vanwege vooral die laatste werking: je hebt minder behoefte aan slaap, dus je kunt gemakkelijker een nacht doorgaan zonder dat je de volgende ochtend enorm brak bent (als je het middel de volgende ochtend tenminste ook nog neemt). Die werking is echter wel bedrieglijk: je voelt de slaap weliswaar minder goed, maar je lichaam heeft nog steeds voldoende rust en slaap nodig. Op een bepaald moment zal het zich dan ook wreken als je met enige regelmaat op deze manier ritalin of een dergelijk middel gebruikt.

Ritalin is een afgeleide van amphetamine, speed dus. Het heeft een soortgelijk effect als speed.

Ritalin wordt gebruikt als party drug maar ook om een avondje door te blokken. Het verschilt dus waar en hoe je het gebruikt. De peppende werking zoals speed heeft het niet. Maar of je kan slapen is een geheel ander verhaal. En zoals met alle drugs en medicatie is er geen garantie te geven hoe iemand reageert. Je gemoedstoestand speelt ook een rol.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100