Wat voor effect heeft Ritalin op iemand die geen ADHD oid heeft?

En hiermee doel ik meer tijdens het uitgaan, aangezien ik wel eens vernomen heb dat mensen (zonder ADHD) tijdens het uitgaan aan de ritalin zitten. Is de uitwerking op iedereen hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

De uitwerking is niet bij iedereen hetzelfde, maar dat geldt voor elk medicijn en ook voor elk middel dat recreatief wordt gebruikt. Maar ondanks hardnekkige verhalen die rondgaan (ik heb zelfs een psychiater zoiets ooit horen beweren!) is het NIET juist dat het middel fundamenteel anders zou werken bij mensen die geen ADHD hebben en mensen die dit wel hebben. In beide gevallen werkt het stimulerend, verhoogt het de concentratie en kun je je wat concentratie beter richten, en daarnaast werkt het als een oppepper: het maakt dat je minder snel in slaap valt: daarom wordt het ook soms gebruikt door mensen met narcolepsie, die overdag anders heel gemakkelijk in slaap vallen. Ook bij een jetlag worden dergelijke middelen wel eens gebruikt. Het versnelt je hartslag, vermindert je eetlust en doordat je slaap minder goed voelt, kan het je een gevoel geven dat je meer energie hebt.

Voor feesten zal het gebruikt worden vanwege vooral die laatste werking: je hebt minder behoefte aan slaap, dus je kunt gemakkelijker een nacht doorgaan zonder dat je de volgende ochtend enorm brak bent (als je het middel de volgende ochtend tenminste ook nog neemt). Die werking is echter wel bedrieglijk: je voelt de slaap weliswaar minder goed, maar je lichaam heeft nog steeds voldoende rust en slaap nodig. Op een bepaald moment zal het zich dan ook wreken als je met enige regelmaat op deze manier ritalin of een dergelijk middel gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw verhaal klopt, maar wat het probleem is met Ritalin op een feestje, is dat je het niet mag combineren met alcohol. Wat er dan gebeurt weet ik niet, maar op de bijsluiter staat dit heel nadrukkelijk aangegeven.
Ik gebruik zelf soms Ritalin voor mijn ADHD, met name op momenten dat ik me heel goed moet focussen op dingen die me eigenlijk niet interesseren. Als iets me wel interesseert heb ik geen Ritalin nodig, dan schiet ik vanzelf in de hyperfocus (een van de grote pluspunten van ADHD).
Ik weet dat Ritalin na 4 uur is uitgewerkt. Mocht ik behoefte hebben om alcohol te gebruiken, dan wacht ik 4 uur tot het pilletje is uitgewerkt. Waarom? Alleen vanwege de horrorverhalen en omdat er nadrukkelijk in de bijsluiter voor gewaarschuwd wordt. Maar ik weet dus eigenlijk nog steeds niet wat ik dan zou kunnen verwachten.
Wie weet het wel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alcohol kan vooral de werking die ritalin heeft op het centraal zenuwstelsel, verergeren. Dat betekent dat je meer kans hebt dat je door een combinatie van deze middelen onrustig wordt, duizelig, angstig, dat je ontremd raakt, hoofdpijn krijgt, spierkrampen, en bij hoge doses van het één of het ander kun je - zeker als je daar aanleg voor had - last krijgen van een hele sombere stemming, tics, of zelfs gaan hallucineren. Na vier uur is het middel trouwens nog niet uit je bloed, dan is de beschikbaarheid van het middel in je lichaam alleen zo ver gezakt dat er voor de meeste mensen geen echt positieve werking meer merkbaar is. Het is verstandig om het niet samen te gebruiken, al zullen de meeste mensen die al langere tijd een stabiele dosis gebruiken en geen vreemde bijwerkingen hebben, van één of twee glaasjes op een avond geen nadelige gevolgen ondervinden. Het effect is alleen onvoorspelbaar, dus als je het zou willen proberen, begin dan met een half glaasje op de hele avond en kijk wat het effect is. Drink sowieso nooit overmatig in combinatie met medicatie. Een ander punt is dat ritalin de maag irriteert, en dat alcohol dat ook doet. Je kunt dus van de combinatie sneller ook maagklachten en misselijkheid krijgen.

Andere antwoorden (2)

Ritalin is een afgeleide van amphetamine, speed dus. Het heeft een soortgelijk effect als speed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritalin wordt gebruikt als party drug maar ook om een avondje door te blokken.
Het verschilt dus waar en hoe je het gebruikt.
De peppende werking zoals speed heeft het niet. Maar of je kan slapen is een geheel ander verhaal.
En zoals met alle drugs en medicatie is er geen garantie te geven hoe iemand reageert.
Je gemoedstoestand speelt ook een rol.