Watvoor verband gebruik je bij gescheurde enkelbanden?

Ik vroeg me af wat voor verband er wordt gebruikt als iemand gescheurde enkelbanden heeft en moet je dan op krukken lopen? Ook lees je wel eens dat de enkel dik wordt, moet dat of kan dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een gescheurde enkelband geneest meestal binnen zes weken. De eerste periode kunt u pijn hebben, deze verdwijnt meestal binnen enige weken. Voordat de zwelling helemaal weg is, gaan soms enkele maanden voorbij. Om de banden goed te laten genezen wordt vaak een (gips-)bandage of tape aangelegd. Hierdoor krijgen de banden rust en kunt u de voet toch normaal belasten. Afkoelen heeft alleen zin gedurende het eerste kwartier na het verzwikken van de enkel. Een ijspakking is dan het meest effectief, maar u kunt ook een stromende koude kraan of bijvoorbeeld een nabijgelegen sloot gebruiken. Heeft u na vijftien minuten nog steeds een grote zwelling van twee of meer centimeter dik, dan is het raadzaam om een elastisch verband aan te leggen. Neem een elastische zwachtel, ook wel bekend als ‘ideaal windsel’ (verkrijgbaar bij drogist of apotheek). Formaat: voor volwassenen 8 of 10 cm breed. Bij het aanbrengen moet u ‘in de rol kijken’. Breng de zwachtel aan door ‘achtjes’ te draaien. Tijdens het draaien moet u licht aan het verband trekken. Wanneer de zwachtel is aangebracht, moet hij een stevig gevoel geven, maar hij mag niet knellen. Als de tenen (na verloop van tijd) blauw, koud of gevoelloos worden, kan het zwachtel te strak zitten en moet u hem opnieuw aanbrengen. Omdat zwachtelen niet heel gemakkelijk is, is het goed om het door een ervaren persoon te laten (voor)doen. Het beste is om de zwachtel eens per dag opnieuw aan te (laten) brengen. Verder is het goed om uw voet zo veel mogelijk hoog te houden. Zorg ervoor dat er geen kussens of iets dergelijks onder uw kuit liggen, dit voorkomt een belemmering van de bloedsomloop van de enkel, waardoor zich vocht in de enkel ophoopt of trombose kan ontstaan. Eventueel kunt u de voet steunen met kussentjes links en rechts ernaast. Dan kan de voet niet ‘omvallen’. Het is verstandig om niet langer dan een uur achter elkaar te blijven zitten. Beter kunt u dan opstaan, voorzichtig wat rondlopen met een stok of kruk en oefeningen doen. Dit stimuleert de doorstroming van de enkel. Bij het lopen kunt u het beste gebruik maken van een wandelstok of krukken. Als u één wandelstok of kruk heeft, gebruik deze dan aan de ‘goede’ kant: die van uw gezonde enkel. Wanneer u leunt, wordt uw gewicht tegelijkertijd verdeeld over de stok en uw aangedane been/enkel; de aangedane kant heeft dan minder te verduren. Verder in de reacties.

Bronnen:
www.dokterdokter.nl/aandoening/.../gescheu...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100