Gedrag wordt voor een deel bepaald door erfelijkheid. Erfelijkheid wordt bepaald door de genen in het DNA in alle cellen in je lichaam.
Dat gedrag erfelijk is wordt b.v. aangetoond door onderzoeken in gedrag van eeneiige tweelingen.
Het deel wat door je genen bepaald is verandert niet door alcohol, daar je genen niet veranderen door alcohol.

Een ander deel van gedrag wordt bepaald door opvoeding en ervaringen.

Gedrag onder invloed van alcohol zal dus door beide bepaald worden, zowel erfelijkheid als door opvoeding en ervaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Sommige mensen kunnen er beter tegen dan anderen, dat is duidelijk. Maar erfelijk? Denk het niet, mijn moeder en mijn zus zijn daar nl 2 tegengestelden in ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verslavingsgevoeligheid is wel erfelijk, als je ouders veel alcohol drinken, is de kans groot dan hun kinderen dat ook gaan doen. Het gedrag is vaak aangeleerd, als pa of ma agressief is na het drinken, kan een kind onbewust of bewust dat gedrag kopiëren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou mijn ouders dronken bijden en ook mijn broers! ik dronk in de weekens met ze mee! maar ik heb allang geen behoefte meer aan alcohol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom staat er ook: als je ouders drinken is de kans groot dat hun kinderen dat ook gaan doen, het hoeft dus niet, maar komt wel vaak voor.
Nee, sterker nog, het grootste deel van de effecten van alcohol zijn psychologisch. Er gebeurt met je wat je denkt wat er met je gebeurt. Drink je om troost te zoeken, dan vergeet je je problemen. Drink je om vrolijk te zijn, dan word je vrolijk.
Wetenschappers zijn er nog niet over uit hoe dit kan en welke effecten dan niet psychologisch zijn, maar dat het gedeelte dat bij iedereen verschilt (agressief worden, blij worden enz.) psychologisch is, staat vast.

bron: KIJK (ik weet niet meer welk nummer)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat word het meest bepaald door de hoeveelheid alcohol ☺
Want iemand die 1 flesje bier heeft gedronken
gedraagt zich anders als iemand die een kratje op heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gedrag wordt voor een deel bepaald door erfelijkheid. Erfelijkheid wordt bepaald door de genen in het DNA in alle cellen in je lichaam.
Dat gedrag erfelijk is wordt b.v. aangetoond door onderzoeken in gedrag van eeneiige tweelingen.
Het deel wat door je genen bepaald is verandert niet door alcohol, daar je genen niet veranderen door alcohol. Een ander deel van gedrag wordt bepaald door opvoeding en ervaringen. Gedrag onder invloed van alcohol zal dus door beide bepaald worden, zowel erfelijkheid als door opvoeding en ervaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Excuses vorige reactie was als antwoord bedoeld