De orthopedisch chirurgie behandelt al die aandoeningen die uitgaan van het steun- en bewegingsapparaat. Dat zijn dus de botten, de gewrichten, de spieren, pezen en banden.

De gediplomeerde podoloog is de voetenspecialist bij uitstek. De podoloog kan en mag mensen met voet- en enkelklachten onderzoeken en/of behandelen. Ook hogergelegen klachten (zoals knie- en rugklachten) die hun oorsprong vinden in het verkeerde gebruik of in de verkeerde werking van de voet behoren tot het werkterrein van de podoloog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een podotherapeut (Nederland) of podoloog (België) behandelt mensen met voetklachten en/of klachten aan het bewegingsapparaat, die voortvloeien uit een afwijkend functioneren van de voeten.

Orthopedie:
De oorsprong van de naam voert terug op het recht laten groeien van kinderen. Hoewel kinderorthopedie nog steeds een belangrijk onderdeel is van de orthopedie, is het nu een medisch specialisme dat zich bezighoudt met de behandeling van afwijkingen en ziekten van het steun- en bewegingsapparaat in algemene zin, waaronder dus ook kinderen.

Toegevoegd na 57 seconden:
Anders gezegd: Podologie houdt zich bezig met voeten, orthopedie met het hele steun- en bewegingsapparaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wist niet dat kinderen deel van een medisch specialisme uitmaken ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een beter antwoord is er niet te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Donja, je bent super..