Speciaal voor aften op de tong is er GUM Aftamed® ontwikkeld. Met het gebruik van dit geneesmiddel neemt de aldoor aanwezige pijn direct af. Dit komt doordat de blootliggende zenuweinden dankzij een beschermend laagje worden afgedekt.

Mondslijmvlies
GUM Aftamed® is als mondspoelmiddel maar ook als gel of als spray verkrijgbaar. U kunt het geneesmiddel bij de apotheek maar ook bij de plaatselijke drogist kopen. Het is belangrijk om tijdig iets tegen deze wondjes te ondernemen, omdat ze het mondslijmvlies kunnen beschadigen op het moment dat ze groter worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aften zijn wondjes in het mondslijmvlies. Ze kunnen voorkomen in de wangen, op de tong en op de lippen. Aften zijn van virale oorsprong, goedaardig maar wel heel pijnlijk. De wondjes steken maar sporadisch de kop op, maar soms hebben ze ook de kwalijke neiging om terug te keren.

Twee manieren om aften te voorkomen
1) Een goede tand- en mondhygiëne is absoluut noodzakelijk (grondig tandenpoetsen na elke maaltijd, interdentale waterjets, tandfloss, mondbad…) en aangepaste tandzorg (regelmatig op afspraak gaan bij de tandarts, tandsteen later verwijderen…). Op die manier kunnen infectiehaarden in de mond voorkomen worden.

2) Vermijd producten die aften in de hand werken: gruyère, noten, kiwi's, aardbeien, ananas, tomaten, groene paprika's, bepaalde kruiden, enz. Als u aandachtig bent, zult u zelf ook snel achterhalen voor welke producten u nog gevoelig bent. (Ter informatie: ook stress en vermoeidheid zijn bevorderende factoren.)

Lokale behandelingen van aften

Die bestaan in het aanbrengen van een ontsmettingsmiddel in de vorm van gel, zalf, of zelfs mondbaden, pilletjes of zuigtabletten. Deze producten beperken het risico op bijkomende infecties en vergemakkelijken het herstelproces. Ze bevatten vaak kleine hoeveelheden verdovende stoffen die de pijn moeten verzachten. U kunt anders ook overwegen om paracetamol te nemen, want afzien heeft geen zin.
Er bestaan ook medicamenten tegen aften op basis van plantenextracten: erysimum, levomenthol.
Ze zijn te krijgen bij de apotheek. Ook uw arts of uw tandarts kunnen ze voorschrijven en aanbevelen.

#E#Parallel hiermee zijn sommige levensmiddelen te mijden wanneer men aften heeft: naast de producten die aften in de hand werken zijn er ook de producten die irriterend of hinderlijk werken: beschuit, getoast brood, vinaigrettes, zurige rauwkost, fruit en gedroogd fruit, enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je gebit poetsen met de gewone Elmex en je bent er binnen twee a drie dagen vanaf.