Oorzaken bloedneus:
De meest voorkomende oorzaak van een bloedneus is verkoudheid. Door de verkoudheid is het slijmvlies in de neus kwetsbaar en kan het wat makkelijker gaan bloeden. De bloeding zit dan ook vaak redelijk vooraan in de neus.

Bij kinderen speelt ook verkoudheid een grote rol in het krijgen van een bloedneus maar ook het neuspeuteren veroorzaakt vaak een bloedneus.

Bij ouderen zit de bloeding vaak dieper in de neus waardoor hij moeilijk te stelpen is. Als oudere mensen bloedverdunners gebruiken en een hoge bloeddruk hebben is de kans groter dat ze een bloedneus krijgen die bijna niet te stelpen is. Dit moet dan ook door een huisarts gebeuren. Vaak zal hij dan de zogenaamde neustampon plaatsen die ervoor moet zorgen dat de bloedneusstopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In je neusslijmvlies zitten heel veel kleine bloedvaatjes vlak onder de oppervlakte. Als je vaak je neus snuit of niest, kunnen die vaatjes makkelijk gaan bloeden. Het kan ook gebeuren als de lucht erg droog is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De lucht die door de neus stroomt, droogt het neusslijmvlies uit en veroorzaakt irritatie, waardoor er zich korsten vormen. Als deze korsten vervolgens losraken - doordat eraan wordt gekrabd of gepeuterd of doordat de neus hard wordt gesnoten - kan het onderliggende slijmvlies beschadigd raken en gaan bloeden. 's Winters, als er veel mensen verkouden zijn, komen neusbloedingen vaker voor; de verkoudheden veroorzaken eveneens uitdroging en ontsteking van het neusslijmvlies.
Ook kan een bloeding veroorzaakt worden door het gebruik van neusspray.