Is verliefdheid manipulatief?

In de zin van; kun je als zelf verliefdheid creëren d.m.v. criteria?

Door de tijd heen zijn vele mensen kritischer geworden ten opzichte van het vinden van de 'juiste' partner..

Is het zo dat je eerst een aantal criteria in acht neemt en vanuit die criteria gaat kijken of iemand wel binnen dat gestelde kritische plaatje past, waardoor je vervolgens verliefd wordt.. of hebben die criteria geen direct verband met verliefdheid? want wat maakt je dan verliefd als er geen criteria zijn, zijn we dan niet dag in dag uit verliefd?

Toegevoegd na 1 dag:
In mijn beleving kun je gevoelens manipuleren, daardoor kun je verliefdheid eveneens creëren. Het voorleggen van deze vraag is dan ook gebaseerd op 'hoe mensen hierover denken en hoe zij hier tegenaan kijken'.

Het beste antwoord op deze vraag bestaat in deze ook niet. Het is wel een gesloten vraag, dus je kunt kiezen uit twee uitersten.

Vanuit mijn selectieve waarneming heb ik gekozen voor (in mijn ogen) 'het beste antwoord', omdat deze het meest aansluit bij mijn gedachtegang.
Dit betekent niet dat ik niet open sta voor andere gedachtegangen of deze uitsluit.

Bedankt voor jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Verliefdheid is een emotie. Emoties zijn te manipuleren.
De reclamewereld maakt daar overtuigend gebruik van.
Je kunt verliefdheid direct na het bewust worden ervan onderwerpen aan criteria door bepaalde zaken wel of niet in je gevoel toe te laten en afwegingen te maken. Dit bepaald naar mijn mening de mate van de verliefdheid.
Het is moeilijk vast te stellen of en welke criteria er vooraf onbewust meespelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je aanvulling..

Andere antwoorden (7)

Nee het overvalt je, net als de griep... En net zo moet je het uitzitten...

Alle criteria hebben geen invloed, als het je pakt, dan pakt het je, anders is het niet...

Ik ben heel vaak verliefd op mijn partner... Maar dan niet zo als in het begin, toen ik er ziek van werd, maar dit is minder fel, maar voelt wel zo goed...

Het overkomt je... Het is wel aanstekelijk, de energie van verliefdheid kan een ander wel voelen en kan aanstekelijk zijn even...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, verliefdheid kun je niet creëren d.m.v. criteria, ,want dat zou namelijk betekenen dat je verliefd wordt vanuit je ratio / je verstand.
Maar verliefd word je niet met je verstand, maar met je hart. En degene op wie je verliefd wordt ziet er vaak heel anders uit dan je als ideaalplaatje in gedachten had. Dat is juist het mooie van de liefde, dat overstijgt alle criteria, alle grenzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je bent verliefd. Het is geen rationeel proces: geen checklist waarbij be zegt; check, check, check; verliefd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk toch dat verliefdheid rationeler is dan lijkt. Verliefdheid overvalt je dus niet, maar je laat het toe. Aan dat toelaten gaat een denkproces vooraf: zal ze mij wel willen? hebben we genoeg met elkaar gemeen? is hij of zij te vertrouwen, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij komt dat denkproces achteraf. Je bent verliefd geworden en gaat jezelf afvragen en hopen dat het wederzijds is.
verliefdheid is niet iets waar je voor kunt kiezen... je kunt het niet manipuleren...
als het aan criteria zou voldoen was ik beslist nooit verliefd geworden op een voetballer... nu sta ik ieder weekend vol liefde langs de lijn...

verliefdheid overkomt je en gaat soms ook weer weg... maar daar heb jij niets in te kiezen of te manipuleren....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat mensen daarin heel erg verschillend zijn. Ik ben zelf iemand die dingen best rationeel bekijkt en ook heel erg zelfstandig en onafhankelijk wil zijn. Ik ben wel eens verliefd, maar toch niet zoals ik dat soms bij andere mensen hoor. Ik hou altijd mijn hele verstand erbij en kan ook niet ingaan op een verliefdheid of iemand die niet goed voor me is afwijzen.

Ik ken ook weer andere mensen die dan zeggen; ja ik weet dat hij niet goed voor me is maar ik ben zo verlieeeefffd. Zucht, dan denk ik gebruik je verstand toch. Maar dat is dus niet voor iedereen zo makkelijk. Kijk maar naar de relaties om je heen. Verliefdheid maakt vaak blind en zeker ook bij mannen.

Ben jij meer een rationeel ingesteld iemand dan zou je best criteria kunnen stellen en zo. Dus dan kan ik me best voorstellen dat er mensen zijn waar je geen tweede keer naar kijkt omdat je daar niets mee wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk zelf dat je het wel degelijk kan manipuleren.

Toen ik nog blue en jong was, in de puberjaren, en er leek kans op een contact met een meisje was ik toch al snel verliefd. Ook al was ze minder knap, of had ze klote eigenschappen, ik zei tegen mezelf: joh ze heeft een leuke lach, of je kan met haar lachen ze is echt wel leuk. Als ik dat dagelijks tegen me zei en de persoon in kwestie bleef contact met mij houden, dan was bij de eerstvolgende ontmoeting toch echt wat vlindertjes te voelen.

De andere kant werkt het ook op. Aan alle negatieve dingen denken, zeggen dat ze toch niets voor je is, en dan gaat het gevoel snel weg (niet ineens).

Ik moet wel zeggen, dat het wel een ander soort verliefdheid is, dan als je op eerste gezicht verliefd wordt en je meteen een aantrekkingskracht ervaart, zonder alleen maar hoi gezegd te hebben....