Kan een verpleegkundige weigeren medicatie te verstrekken aan een verslaafde vrouw die zwanger is?

de medicatie waar ik het over heb is o.a. methadon en lorazepam. Ik ben in gewetensnood en weet niet goed wat ik wil en kan/mag doen. gaarne jullie meningen

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee ,dat kan niet. De arts heeft dit met een reden voor geschreven, de verpleegkundige heeft hier geen zegenschap over. Wel kan ze het weigeren en het overdragen naar een collega. Haar baas kan dit wel als werkweigering zien omdat medische zorg word ontnomen.

Bijsluiter Lorazepam: Meld het aan uw arts en apotheker zodra u zwanger bent of dit binnenkort wilt worden. Over het gebruik van dit middel tijdens de zwangerschap is onvoldoende bekend om zeker te weten of het veilig is. Weeg daarom samen met uw arts de ernst van uw aandoening af tegen het risico voor het kind. Slik dit medicijn NIET vanaf de achtste maand van de zwangerschap. Bij gebruik na de achtste maand kan uw kind na de geboorte zo versuft en slap zijn dat het moeite heeft adem te halen. Bovendien kunnen bij de baby ontwenningsverschijnselen ontstaan. Eenmalig gebruik tijdens een epilepsie-aanval is wel mogelijk. Overleg hierover met uw arts. Borstvoeding Wilt u borstvoeding geven, overleg dan met uw arts of apotheker. Dit mdicijn komt in de moedermelk. Het kan dan bijwerkingen bij het kind geven. Mogelijk kan uw arts u (tijdelijk) een ander middel voorschrijven dat u wel veilig kunt gebruiken. Kan ik zomaar met dit medicijn stoppen? Als u dit middel slechts enkele dagen achter elkaar heeft gebruikt, kunt u in één keer stoppen. Er treden dan over het algemeen geen ontwenningsverschijnselen op. in de bijsluiter van Methadon: Over het gebruik tijdens de zwangerschap is nog onvoldoende bekend. Langdurig gebruik heeft het risico dat de baby verslaafd is en kort na de geboorte ontwenningsverschijnselen krijgt. Gebruik van methadon aan het eind van de zwangerschap kan de ademhaling van de baby bemoeilijken na de geboorte. Bovendien kan methadon de bevalling vertragen. Raadpleeg uw arts als u zwanger bent of binnenkort zwanger wilt worden. U kunt dan samen met uw arts het risico voor het ongeboren kind afwegen tegen het risico van het staken van de behandeling. Borstvoeding Wilt u borstvoeding geven, overleg dan met uw arts. Het komt in kleine hoeveelheden in de moedermelk terecht en kan bijwerkingen geven bij de baby. Bij ontwenningskuren adviseert men meestal om na inname minstens zes uur te wachten met het geven van borstvoeding. Dan zal uw kind nauwelijks methadon binnenkrijgen. Kan ik zomaar met dit medicijn stoppen? Nee, het is meestal niet verstandig om in één keer te stoppen. Stop daarom geleidelijk. Overleg hierover met uw arts. Deze beslissing moet je dus aan de arts over te laten. Je hebt wel meldplicht hierover.

Bronnen:
www.medischcontact.artsennet.nl/.../mc-01-...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100