waarom krijg ik opeens puistjes?

Het is niet dat ik niet weet dat puistjes bij de pubertijd hoort, maar dit viel me op. Ik ben namelijk 16 en heb heel mijn leven echt weinig puisten gehad. Nu opeens krijg ik er best veel op mijn gezicht, maar ook op mijn armen en bovenbenen. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

De één krijgt ze eerder, de ander krijgt ze later en sommigen krijgen ze helemaal niet.

Hoe ontstaan jeugdpuistjes?
In de huid zitten miljoenen heel kleine kliertjes die talg maken. Talg is een vettige stof die de huid een beschermlaagje geeft. Een talgkliertje kan verstopt raken, bijvoorbeeld door een propje ingedroogde talg of oude huidcellen. Je ziet dan een klein zwart puntje in de huid: de mee-eter. Een mee-eter kan ontsteken door bacteriën die altijd op de huid zitten. Dan krijg je een puistje met een gele kop.

Waarom krijg je jeugdpuistjes?
Het is niet precies bekend waarom de één wel puistjes krijgt en de ander niet, of veel minder. We weten wel dat de talgkiertjes bij de één heviger reageren op hormonen dan bij een ander.

In de puberteit neemt de productie van geslachtshormonen flink toe. Geslachtshormonen zorgen ervoor dat de geslachtsorganen zich gaan ontwikkelen, dat jongens de baard in de keel krijgen, meisjes borsten krijgen, enzovoorts. Door de geslachtshormonen gaan de talgklieren ook meer talg maken en verstoppen de talgkliertjes sneller. Je krijgt dan mee-eters en daardoor meer kans op jeugdpuistjes. Sommige meisjes krijgen meer puistjes rond de menstruatie.

De jeugdpuistjes kunnen erger worden door wassen met zeep, door aan de huid te peuteren, te drukken of te wrijven en door make-up. Het is niet waar dat puistjes veroorzaakt worden door te weinig wassen, veel of weinig vrijen, masturberen, stress of bepaalde voeding.

Wat je eraan kunt doen staat hier: http://www.ggdzhw.nl/jongeren/jeugdpuistjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Acne berust op een ontsteking van de huid rondom de talgklieren (talgklierfollikels). Bij het ontstaan van acne spelen verschillende factoren een rol. In de meeste gevallen begint acne in de puberteit, wanneer de huid onder invloed van hormonen allerlei veranderingen ondergaat.
De talgklieren in het gezicht, op de rug en de borst worden groter en produceren meer huidsmeer of talg. Indien er teveel talg wordt afgescheiden, kan de talg zich ophopen en kan de uitvoergang van de talgklier verstopt raken. Deze talgophopingen worden mee-eters of comedonen genoemd. Er zijn oppervlakkige, open mee-eters (zwarte comedonen) en meer onderhuids gelegen, gesloten mee-eters (witte comedonen). De talgophoping wordt nog versterkt door toegenomen verhoorning van de afvoergang van de talgklier, waardoor deze nauwer wordt. In de talgklieren bevinden zich bacteriën, die de talg omzetten in vetzuren. Door de opgehoopte talg en de irriterende vrije vetzuren zet de verstopte follikel steeds verder uit en scheurt uiteindelijk open. De irriterende stoffen komen in de aangrenzende huid terecht en veroorzaken een ontsteking. Hierdoor ontstaan pukkels en puistjes.

Sommige vormen van acne ontstaan door uitwendige factoren. Meestal gaat het dan om contact met stoffen die een verstopping van de talgklier veroorzaken, zoals sommige cosmetica. Verder moet gedacht worden aan oliehoudende of chemische producten in bepaalde beroepen en industrieën. Ook mechanische factoren (druk en wrijven) kunnen een bestaande acne verergeren. Voorbeelden hiervan zijn acne onder de kinrand van een helm en op het voorhoofd onder een voorhoofdsband.
Tenslotte zijn er nog verschillende geneesmiddelen die aanleiding kunnen geven tot het ontstaan of verergeren van acne, bijvoorbeeld prednison en middelen tegen tuberculose en epilepsie.

Waarschijnlijk wordt bij jou de acne veroorzaakt door hormonen, hormonale acne wordt veroorzaakt door androgenen, die voornamelijk zijn gemaakt van testosteron, maar omvatten ook andere hormonen. Zowel mannen als volwassen vrouwen hebben testosteron.