Als u vermoedt dat een droge mond het gevolg is van medicijngebruik, kunt u het beste met uw arts overleggen, die kan u eventueel iets voorschrijven, dan kan de mond vochtig worden gehouden met kunstspeeksel. Het pijnlijke, droge gevoel neemt hierdoor af, u kunt uw tong weer gemakkelijker bewegen en de slijmvliezen worden soepeler. U kunt daardoor weer beter eten en praten.

Wat kunt u zelf doen?

U kunt de productie van speeksel stimuleren door veel te kauwen, bijvoorbeeld op een stukje wortel, komkommer of suikervrije kauwgom. Ook zure producten of suikervrij snoep met een mentholsmaak helpen om meer speeksel aan te maken. Zorg dat uw eten smeuïg is. Neem bijvoorbeeld jam op brood, pap, appelmoes, puree of aardappelen met veel (vetarme) jus. Veel drinken bij het eten bevordert de smaak en maakt kauwen en slikken gemakkelijker. Verder is het belangrijk uw gebit goed te verzorgen. Ga regelmatig naar de tandarts voor preventie en behandeling. Poets uw tanden twee maal daags met fluoride tandpasta en met een goede techniek. Vermijd kleverig snoepgoed omdat dit lang in de mond achterblijft .