Zijn mijn aanvallen 's nachts meteen epilepsie?

Ik heb zelf ooit epilepsie gehad en ben er vanaf gekomen dmv een hersenoperatie. Ik ben zelfs van de medicatie af. Nu ben ik bezig met dingen te verwerken uit m’n verleden dmv emdr. Heel af en toe als ik weer aan datgene denk of me druk maak heb ik weleens een soort aanval in de nacht. Ze zien er alleen heel anders uit dan die ik voor m’n operatie had en ik heb ze nu alleen in m’n slaap. Ik voel me raar worden, dan lijkt het of ik stik en geen lucht krijg en dan schiet ik in die aanval en loop ik naar de kleding kast en trek de deur open en mompel rare dingen. Ik kan me ook niks meer herinneren na die aanval en kom er zelf weer uit. Voor de operatie kon ik alles tot op details herinneren en kwam ik er niet zelf uit. Is dit meteen epilepsie? Of kan dit ook PNEA zijn door die emdr?

3 jaar geleden
3.6K
Pieterke
3 jaar geleden
-Heb je e.e.a. al eens met je emdr theraoeut besproken?
Pieterke
3 jaar geleden
moet zijn therapeut.
Kimberley2001
3 jaar geleden
Ja. En die vind het het meest slim om te wachten na de emdr omdat het ook puur spanning kan zijn.
Amadea
3 jaar geleden
Misschien is het dromen. Of zit je werkelijk in de kledingkast als je wakker wordt? Dan kan het slaapwandelen zijn.
Pieterke
3 jaar geleden
@Kimberley2001: Dan zou ik de raad van je therapeut opvolgen.

Antwoorden (1)

Wanneer mensen een EMDR-behandeling volgen is een toename een intense dromen en/of nachtmerries de eerste dagen na een EMDR-sessie normaal. Hierna moet dit weer afnemen. Vraag hiernaar bij je therapeut.

-----

Nachtelijke aanvallen in het kader van epilepsie zijn er in vele vormen.
Er is een tendens om alle niet-epileptische aanvallen tijdens slaap samen te vatten onder de term parasomnie. De belangrijkste vormen van parasomnie zijn:
- aanvallen die gerelateerd zijn aan diepe slaap,
- aanvallen die in REM (droom)slaap optreden met als belangrijkste REM slaap gedragsstoornis (RSBD = bewegen tijdens de droom alsof je wakker bent)
- ritmische bewegingen van hoofd of lichaam die gezien worden op de grens van slapen en waken.
Als de aanvallen beperkt blijven tot de slaapperiode, dan is het tijdstip van de aanvallen bepalend voor de richting van denken. Diepe slaap treedt grotendeels vroeg in de nacht op; oppervlakkige slaap over de gehele nacht. Dit maakt het waarschijnlijk dat aanvallen kort na inslapen op een diepe slaap gerelateerde parasomnie berusten.
RSBD begint meestal op oudere leeftijd. De verschijnselen zijn strikt aan REM slaap gebonden. Normaal gesproken is iemand in deze vorm van slaap niet in staat te bewegen. Bij RSBD is dit echter wel het geval en kunnen dromen worden ‘uitgeleefd’ met agressief gedrag tot gevolg. Ook hier is er een zekere gelijkenis met frontale epileptische aanvallen. Een slaaponderzoek geeft uitsluitsel.