In mijn beleving wordt alles wat je meemaakt ergens opgeslagen in je hoofd, in je lichaam soms ook...
Soms blijft het daar een hele tijd omdat je het op dat moment niet kunt handelen, uit zelfbescherming wordt het even opgeslagen en op een passend tijdstip zou het weer tevoorschijn kunnen komen.
Anderzijds ploppen ook veel dingen gewoon tevoorschijn op momenten dat het absoluut niet uitkomt, toch is het waarschijnlijk dan ergens door getriggerd ook al weet je je dat niet bewust te herinneren, het kan een subtiele geur zijn, een afbeelding die je onbewust waarneemt. Een woord op een bepaalde manier uitgesproken, een geluid of hoe het zonlicht valt....
Ergens in je hoofd gaat een laatje open en daaruit komt een goede of slechte herinnering of ervaring tevoorschijn. Als je slaapt verwerken je hersens heel veel zaken, dus wellicht is het op die manier gegaan: het laatje stond open en in je droom zag je wat er uitkwam en nu ben je er mee bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Ik heb het iets korter geschreven maar jij hebt het goed verder uigelegd +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel

Andere antwoorden (3)

het kan zijn dat je dingen niet helemaal verwerkt hebt van vroeger. en dat je er onbewust nog wel mee zit.
14 jaar geleden
Omdat vooral ingrijpende dingen, zowel negatieve als positieve, ergens in je hersenen worden opgeslagen en na jaren zelfs kan dat onbewust weer opgeroepen worden. Er hoeft maar een link op te duiken en dan gaat je hersennetwerk aan de slag.
amc
14 jaar geleden
Omdat dat nog leeft in je... Daarom...

Slapen gaat als volgt: Je gaat liggen en je ontspant, meer en meer... De chauffeur moet uit de auto, maar dat kan alleen als de auto stationair loopt... Dus als het lichaam ontspannen is en alle spanning uit het lichaam weg is... Dat ontspannen is niet altijd eenvoudig, dus dan komt je voorstellingskunde van je hersenen je tegemoet, die gaat dan jezelf een rad (lees droom) voor de ogen draaien om je verder te ontspannen... Dat kan bijvoorbeeld als je verkrampt doordat je honger hebt, dan droom je over een feestmaaltijd... Het heeft niets met de werkelijkheid te maken, daarom noemen we dat ook dromen... En in die droom eet je jezelf helemaal vol en dan geef je jezelf een voldaan gevoel, ondanks je fysische gesteldheid, en je ontspant, je buikt uit en je zakt dieper in de ontspanning... Is die ontspanning voldoende op de chauffeur straffeloos uit te laten treden, dan voldoet dat, maar als er nog meer spanningen liggen, dan herhaalt het droomscenario zich opnieuw en probeert wederom het spanningssniveau van het lichaam te bewerkstelligen en als het lichaam totaal ontspannen is, dan kan de chauffeur eruit om levensprana op te doen...

Ligt er nog een stuk spanning van 10 jaar terug dan moet dat ook weggedroomd worden... vandaar dat het zo gaat...