Wat gebeurt er met mechanische organen als een persoon gecremeerd wordt?

Bijv. Een pacemaker, benen, armen etc. Organen, lichaamsdelen van plastic of staal.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Alle onderdelen die zich in een mensenlichaam bevinden van staal worden verwijderd:
'Pacemakers moeten worden verwijderd voordat iemand kan worden gecremeerd. Ze leveren namelijk ontploffingsgevaar op en dat kan de oven beschadigen. Stalen pinnen en ander orthopedisch edelstaal worden verzameld door alle crematoria in Nederland. De metalen worden gerecycled en de opbrengst wordt door de Stichting Dokter Vaillant (de eerste persoon die in Nederland werd gecremeerd) aan goede doelen gegeven.'

Plastic (kunstof, bijvoorbeeld een prothese) onderdelen lijkt me dat deze gemakkelijk verwijderd kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het antwoordt :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessante vraag, mooi beantwoord, dus + en +.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er was laatst ook in het nieuws dat mensen mobiele telefoons en flessen wijn meegeven in de kist die dan inderdaad problemen opleverden bij een crematie: http://www.telegraaf.nl/digitaal/21123414/__Gsm_in_kist_ongewenst__.html