hoevaak mag je flauwvallen?

Sinds vrijdagmiddag ben ik op school flauwgevallen. Ik trilde alles bij elkaar en was ongeveer 5 minuten can de wereld. Toen ik thuis kwam had ik ontzettend veel hoofdpijn. Maar Zaterdag ben ik 4x bijna flauwgevallen incl hyperventilatie. Ik voel me niet ziek ofzo ben alleen nu erg moe en heb hoofdpijn. Ik kan niet te lang achter elkaar lopen. Wat moet ik doen is dit normaal? Of kan het iets anders zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

De genoemde symptomen zijn abnormaal. Het Rode Kruis adviseert om na 2 minuten bewusteloosheid direct de alarmlijn te bellen. Dit is zeker een geval om mee naar de huisarts te gaan.

Je mag nooit flauwvallen dat is een abnormale reactie van het lichaam. Weet je de reden zoals je schrikt zo erg dat je lauwvalt. Dan hoef je niet naar de dokter. Is er geen aanwijsbare reden dan moet je naar de huisarts. Deze kan je verwijzen naar de neuroloog. Omdat je nu ook ziek bent bel je de doktersdienst en leg het voor. Deze zullen aangeven of er reden is om naar de weekendsarts te gaan.

De oorzaken van flauwvallen zijn meestal onschuldig. Het is een veiligheidsmechanisme van je lichaam om de bloeddrukregeling te herstellen. Flauwvallen lijkt erg gevaarlijk en eng. Maar het kan gezien worden als een veiligheidsmechanisme van je lichaam. De zwaartekracht zorgt er voor dat je op de grond valt, zodat het hoofd en hart op dezelfde hoogte komen te liggen. Het hart hoeft dan minder hard te pompen om weer voldoende bloed bij de hersenen te krijgen. Zodra het zuurstofniveau in je hersenen weer voldoende is, kom je weer bij bewustzijn. Er kunnen veel "triggers' zijn waardoor je kunt flauwvallen zoals lang staan, bloed zien of een injectie krijgen. Oververmoeidheid en bijv. onvoldoende eten. Het is mij niet duidelijk waardoor jij ging flauwvallen maar je had het over hyperventilatie. Dit zou er best mee te maken kunnen hebben. Er kunnen meerdere redenen zijn en omdat ik geen huisarts ben zou ik je zeker aanraden om het eens aan de huisarts voor te leggen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100