Kunnen tanden afbreken door de inwerking van hormonen?

Tijdens mijn zwangerschap heb ik een tand verloren; die brak spontaan af toen ik een bruine boterham at terwijl ik dacht dat er een steentje in was blijven zitten haalde ik de afgebroken kies uit mijn mond. Een volks gezegde luidt; een kind een tand. (Een kind zal de vrouw een tand kosten) Meer vrouwen verliezen tijdens de zwangerschap een tand. De laatste tijd ( dochter is nu 19) heb ik er weer een zo verloren. Zou dit door hormonen of door het wisselen van hormonen komen. Ikzelf heb er nog nooit iets over gelezen of gehoord

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
7.7K

Het beste antwoord

Mijn moeder verloor al haar tanden tijdens de zwangerschap van haar tweede kind. Als het een bakerpraatje zou zijn, zou het wel heel toevallig zijn. Nu poetste men vroeger de tanden niet of nauwelijks, dus dat zal ook een rol gespeeld hebben.
Met dit soort vragen kun je overigens uitstekend bij de tandarts terecht en meteen advies vragen. Niet te lang wachten zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verzorg uw tanden tijdens zwangerschap
Dat ‘elk kind een tand kost’ is een hardnekkig bakerpraaatje, maar er zit wel een grond van waarheid in: tijdens de zwangerschap is de kans op tandvleesontstekingen groter. Door de tandvleesontsteking (paradontitis) kan het kaakbot rond de tanden worden afgebroken waardoor de tanden los gaan staan en er tenslotte kunnen uitvallen. Mogelijk bestaat er ook een verhoogd risico op vroeggeboorte. Tandvleesontsteking komt bij 50% van de zwangere vrouwen voor. Een tandvleesontsteking is te herkennen aan bloedend tandvlees bij het poetsen of flossen, maar vaak zijn er ook geen klachten.
Ook bestaat er een verhoogd risico op gaatjes (cariës) wanneer u meer zoetigheid eet of wanneer u vaak misselijk bent en moet overgeven.
Als u een zwangerschap plant, ga dan vooraf nog eens langs bij de tandarts om uw gebit te laten controleren en tandsteen en tandplaque te laten verwijderen. Ook tijdens de zwangerschap wordt aangeraden om uw gebit te laten controleren, zeker wanneer u last hebt van bloedend tandvlees. Bent u voor de zwangerschap niet bij de tandarts geweest, doe dit dan alsnog tijdens de eerste 3 maanden van de zwangerschap.

U moet uw gebit ook extra goed verzorgen tijdens de zwangerschap.
- Poets uw tanden minstens 2 keer per dag. Gebruik een fluorhoudende tandpasta. Kies een zachte borstel met een kleine kop.
- Houd ook de ruimtes tussen de tanden goed schoon met flossdraad of tandenstokers. De verleiding is groot om tandvlees dat bloedt (en dus ontstoken is) te ontzien. Bovendien is het verleidelijk om in geval van misselijkheid de achterste
kiezen niet te poetsen. Houd juist deze plekken extra goed schoon.
- Poets de tanden niet nadat u hebt overgegeven, maar spoel de mond met water of kauwgom. Zuur tast de glazuurlaag van de tanden en kiezen aan. Als u na het overgeven (of het eten van iets zuurs) direct zou poetsen, dan beschadigt u het glazuur doordat het zacht is geworden door het zuur.
- Het nut van bacterie dodende spoelwaters is niet bewezen.
- Eet en drink niet te veel suiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je lichaam het gehele skelet van een baby moet opbouwen, heb je logischerwijs veel calcium nodig. Wanneer je niet voldoende binnenkrijgt, zal dat ten koste gaan aan jouw tanden en botten. Je lichaam geeft namelijk eerste prioriteit aan de foetus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan zeker! Ik ben in mijn zwangerschap 3 kiezen verloren!
1. een verstandskies die al rot was voor hij doorkwam, deze is meteen verwijderd.
2. een andere kies die getrokken moest worden omdat ik de helft verloor aan een stuk vlees!
3. er is nog een stuk van een andere kies afgebroken, maar daar valt de schade gelukkig mee..

Ik ben tijdens mijn zwangerschap naar de tandarts geweest, en hij vertelde mij, dat hij niet met zekerheid kon zeggen dat het door de zwangerschap kwam, maar hij kon t zich wel goed voorstellen.. Het kan dus, maar of het werkelijk zo is, is altijd maar de vraag..