wat is het vervolg na het vaststellen van levercirrose?, ziektewet, afgekeurd of ?

na de vaststelling van levercirrose bij mijn vrouw wil ik graag weten wat het vervolg is, is er een normaal leven mogelijk, wordt je na een ziekteperiode afgekeurd en wat is de toekomst, want na het stoppen van het drinken van alcohol verergert het niet maar wat dan wel

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er zijn drie stadia van levercirrose. Stadium A is het beginstadium. Dit stadium is in principe nog omkeerbaar. Dit betekent dat de littekenvorming langzaam minder wordt als de achterliggende oorzaak van de leverziekte wordt weggenomen.
Stadium B is ernstiger en stadium C is zeer ernstig. Deze stadia zijn beide niet omkeerbaar. In een vergevorderd stadium is een levertransplantatie de enige mogelijke behandeling en de enige kans op genezing.

Het is te hopen dat uw vrouw in stadium A zit. Wanneer een deel van de lever gezond is en blijft, is het soms goed mogelijk gewoon verder te leven. Dit is uiteraard afhankelijk van hoe groot het resterende, gezonde deel van de lever is. Wanneer een te groot deel van de lever beschadigd is, is een levertransplantatie de enige mogelijkheid. Maar dat is een ingrijpende en risicovolle operatie.

Er bestaat geen specifieke behandeling voor levercirrose. De behandeling is voornamelijk beperkt tot die van de complicaties. Het is zaak om verdere aantasting van de lever te voorkomen. Door gezond te leven kan men hier zelf aan bijdragen.

Wat de gevolgen ervan kunnen zijn is zonder het stadium te weten niet mogelijk te beantwoorden.
Amadea