Zijn er chloorvrije of chloorarme zwembaden in Noord-Brabant?

wij willen graag gaan zwemmen maar chloor is niet goed voor sommige van ons, we zijn opzoek naar (leuke) zwembaden die bijvoorbeeld met ozon gereinigd worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een binnenbad, buitenbad maakt niet uit want het gaat om de damp. Dus we zijn opzoek naar een binnenbad.

Toegevoegd na 12 minuten:
we zijn meiden van 16-17 jaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een binnen of buitenbad?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
binnen

Het beste antwoord

Er zijn verschillende sites met lijsten chloorvrije of chloorarme zwembaden. Dit is handig voor mensen met allergie of bijv. eczeem.

In Noord Brabant zijn genoemd:

■Zwembad De Hoefsevondertotaal, Berlicum (ZE)
■Zwembad Het ZIB, Best (ZE)
■Zwembad Kurenpolder, Hank (ZE)
■Golfbad Oss, Oss, (O)
■ Sportcentrum Valkencourt, Valkenswaard (ZE)
■Zwembad Den Ekkerman, Veldhoven (ZE)
■ Zwebmad Olympia, Waalwijk (ZE)

Toegevoegd na 29 minuten:
Zoals je ziet in de lijst zijn er ook baden zonder chloor. Dat zijn kuurbaden die de desinfectie op een andere manier regelen. Alleen voor openbare baden is het in Nederland wettelijk verplicht chloor te gebruiken. Hier zal vast wel een keer verandering in komen.

In België is het nu ook wettelijk geregeld dat er uitzonderingen zijn als de ontsmetting op een andere manier gebeurd.

http://www.zwembadbranche.nl/artikelen/chloor-niet-langer-verplicht-in-waalse-zwembaden

In de openbare chloorarme zwembaden zou je eens kunnen proberen te zwemmen. Het grote probleem waarbij chloorgas ontstaat heb je niet. Doe sowieso een brilletje op om de slijmvliezen van de ogen te ontzien.

De chloorarme zwembaden worden aanvullen met ozon of zoutelectrolyse gereinigd.

Toegevoegd na 2 uur:
NB. In Chloorarme baden zoals in bovenstaand lijstje heb je waarschijnlijk geen problemen met de chloordamp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja had deze gezien, alleen deze zijn chloorarm en niet vrij, maar lees net op internet dat ze niet chloorvrij mogen zijn..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de openbare chloorarme zwembaden zou je eens kunnen proberen te zwemmen. Doe sowieso een brilletje op. Zoals je ziet in de lijst zijn er ook baden zonder chloor. Dat zijn kuurbaden die de desinfectie op een andere manier regelen. Alleen voor openbare baden is het in Nederland wettelijk verplicht chloor te gebruiken. Hier zal vast wel een keer verandering in komen. In België is het nu ook wettelijk geregeld dat er uitzonderingen zijn als de ontsmetting op een andere manier gebeurd. http://www.zwembadbranche.nl/artikelen/chloor-niet-langer-verplicht-in-waalse-zwembaden

Andere antwoorden (1)

Elk openbaar zwembad in Nederland is volgens de Wet Hygiëne en Veiligheid Badinrichtingen en Zwemgelegenheden (W.H.V.B.Z.) verplicht het zwembadwater te desinfecteren met chloor. Een openbaar zwembad zonder chloor bestaat dus niet. Door chloor krijgen ziektekiemen geen kans zich te ontwikkelen en worden vervuilingen afgebroken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In openbare zwembaden stelt de overheid een ondergrens aan chloor verplicht. Er zijn dus wel chloorarme baden met zeer weinig chloor waar mensen met astma en eczeem veel beter tegen zouden moeten kunnen. Het probleem bij normale zwembaden, vooral binnen, is het ontstaan van chloramine.