waar komt de haarkleuring tot stand ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zit besloten in je DNA.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat DNA verandert dan soms.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoezo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vader is blond geboren en nu donkerbruin. Als de kleur in het DNA tot stand komt, kan dat stukje DNA dus veranderen (hetzelfde als dna van huid, kan ook veranderen, alleen dan spreken ze meer van een huidaandoening)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat de haarkleurt verandert gedurende de jaren is heel normaal en dat heeft niets met een veranderend dna te maken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dna van de huid bestaat niet want het dna is overal hetzelfde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke maar waardoor veranderd dit dan? De kleur dan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt mij een hele goede vraag.... voor goeie vraag! Serieus: dan kun je ook vragen hoe het kan dat baby's soms met lichte ogen worden geboren en die dan toch nog bruin worden.

Antwoorden (2)

Dat komt door een samenspel tussen het haar en het licht dat erop valt, de kleur van het haar wordt bepaald in het haarzakje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De haarkleur komt tot stand door een stofje dat “melanine” heet, dat gevonden kan worden in de schors van de individuele haar. Dit is de laag die zich bevindt tussen de buitenste laag, de schublaag of cuticle en de haarkern, de core of medulla. Melanine is in twee vormen te onderscheiden, namelijk eumelanine, dat verantwoordelijk is voor een bruine of zwarte haarkleur, en pheomelanine, dat verantwoordelijk is voor rode en blonde nuances in de haarkleur.
Het haar kan over beide soorten melanine beschikken of het kan zelfs geheel ontbreken, zoals bij grijs haar het geval is.