Kun je ook een kraampsychose krijgen na heel langzaam afbouwen van borstvoeding (kolven)?

Ik vroeg me dat af, of kan dat alleen maar als je in en het stopt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je in een keer stopt, moet het zijn:)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op wikipedia staat dat stoppen met de borstvoeding wel een factor kan zijn die een kraambedpsychose uitlokt maar ik heb het in de praktijk nog nooit meegemaakt. Een psychose kan ontstaan door de sterke wisseling in de hormoonhuishouding kort na de bevalling. Het lijkt mij aannemelijk dat wanneer je de borstvoeding heel geleidelijk afbouwt de hormoonhuishouding ook geleidelijk back to normal gaat. Als je het ideale half jaar borstvoeding geeft en dan afbouwt doordat je kindje ook andere dingen gaat eten is de kans dat je een psychose ontwikkeld nul te noemen, een kraambedpsychose ontstaat altijd enkele uren tot hooguit enkele weken na de bevalling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is er nauwelijks een samenhang tussen een kraampsychose en stoppen met borstvoeding. Het lijkt eerder een compleet doorgeslagen geval van 'kraamvrouwentranen' en volgens mij kan bijna elke vrouw die een kind gebaard heeft, daar over meepraten. Of ze nu borstvoeding gaf, of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stippel, er is een gigantisch verschil tussen kraamtranen en postpartumpsychose, en het is een simplistisch idee dat een psychose slechts een doorgeslagen vorm is van kraamtranen. Complete nonsens.

Antwoorden (1)

Het krijgen van een kraambedpsychose staat los het al dan niet geven van borstvoeding. Het stoppen met borstvoeding _kan_ wel een trigger zijn, kan een uitlokkende factor zijn, maar niet de oorzaak.
Dus feitelijk is het antwoord: ja. Je kunt altijd een kraambedpsychose krijgen, maar het komt niet heel vaak voor.