Hebben onze ingewanden een ander tempratuur dan onze lichaam?

Dus als mijn lichaams tempratuur 37 is, zijn mijn longen, lever etc ook 37 graden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je lichaam is niet overal even warm. Kijk bijvoorbeeld naar deze afbeelding: http://www.flickr.com/photos/mitopencourseware/3029642097/ Hier kan je zien dat je niet overal even wamt bent. Dit zal ook gelden voor je organen. Denk bijvoorbeeld aan je longen, wanneer je koude lucht inademen zullen je longen een stuk kouder zijn dan 37 graden. Daarin tegen zal je hart eerder warmer zijn dan kouder, je hart is namelijk de hele tijd druk bezig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Binnen' is het bijna overal 37 graden (behalve plaatselijk in je neusholte en luchtpijp als je koude lucht inademt). Er is een belangrijke uitzondering: je lever. Die is behoorlijk warm (38 tot 39 graden), en houdt als een kacheltje de lichaamstemperatuur op peil.