Dichtbij zie je alles scherp, je kunt goed lezen bijvoorbeeld.

Op afstand echter, heb je een bril nodig, je bent bijziend.
Als de tram/bus er aan komt, kun je niet lezen welk nummer er op staat, of het jouw bus is.

Antwoord

Je ziet niet scherp op afstand, maar kunt wel goed lezen.
Je bent bijziend en hebt daar een bril voor nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb ongeveer -4 en op zeer korte afstand(minder dan 30cm)zie ik scherp,maar al dat verder is geeft een wazig beeld.(beetje zoals in een mist).
fremar
9 jaar geleden
Bij een brilsterkte van -4 dioptrie heb je een scherptediepte van 1/4=0,25 m - dus tot 25 cm kun je scherp zien, daarna begint het beeld onscherp te worden.
1/dioptrie is brandpuntsafstand in meters, vandaar!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vanwaar de vraag? Ik heb zelf -3.75 dus dat komt aardig in de richting.
Ik zie mijn eigen hand vanaf ongeveer 25 tot 30 cm al wat wazig.
Op de bijgevoegde website is een voorbeeldje. Het komt niet 100% overeen maar een heel eind.