ik sport nu 4 dagen maar ik kom toch aan, hoe kan dat?

ik ben 18, 1.68 en 73,9 kilo. In het begin woog ik 73,5 toen 73,3 en nu 2 dagen later 73,9. Hoe kan dat?

tweede vraag: kun je voor afvallen beter op een laagtempo, hoog tempo of afwisselend laag-hoog op de hometrainer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze vraag is hier al tig keer gesteld.

Antwoorden (2)

Iedere dag wegen heeft geen enkele zin. De ene dag hou je meer vocht vast dan de andere, of je bent juist wel of iet naar de wc geweest.
Weeg je hooguit 1 keer in de week op een vaste tijd. Als je sport wordt vet omgezet in spieren, en die wegen wat zwaarder (maar dat lukt nog niet in 4 dagen)
Je kunt verschillen vaak beter zien door iedere week een keer te meten: taille en heupomvang. Als je niet bent afgevallen kunnen die toch minder zijn geworden.
anneliez
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Taille en heupomvang meten is goed idee.
Mijn gewicht is exact hetzelfe gebleven, maar mijn heupen zijn bijna 5 cm smaller geworden! En in de spiegel zie je ook duidelijk verschil.
Het kan zijn dat je iets teveel eet, of dat je verkeerd eet, waardoor je vocht vasthoud.
Of je komt aan in spiermassa, dat weegt zwaarder, maar laat je wel slanker lijken.
Stop met elke dag op de weegschaal staan, gooi het liefst de weegschaal weg.
Je ziet vanzelf in de spiegel je voortgang, je merkt het aan je kleding, en aan je prestaties.

Focus gewoon op gezond eten. Let op je porties, bereken eventueel of je te veel of te weinig eet, en zorg dat je trainingen leuk en intensief zijn.

En je bent (volgens mij) een vrouw, dan is een schommeling van 1-2 kilo normaal. Dit komt door je hormonen, en je menstruatiecyclus.

Toegevoegd na 1 minuut:
Intervaltraining (hoog-laag) is het beste voor je conditie opbouwen, en ook voor afvallen.
Maar het beste is je training afwisselen, ene dag hometrainer, andere zwemmen, dan weer een krachttraining etc. Dat houd het leuk en uitdagend, en is het meest effectief voor je lichaam om in vorm te komen.
En je eten is ook erg belangrijk, zijn genoeg tips hierover te vinden via de zoekfunctie.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je bent ook pas 4 dagen bezig, relax. Goed dat je bezig bent met sporten, maar je weet zelf ook wel dat het gewicht er niet in een week aan is gekomen, waarom zou het er dan in een week weer af moeten?
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor uw antwoord :) Ik ben overigens een man haha :p Ik eet ongeveer 6 boterhammen per dag en avondeten. Is dat te weinig? Ik snap overigens heel goed dat het niet meteen eraf is, maar ik vraag me.wel af wat veroorzaakt dat ik aankom
Ritsuka
11 jaar geleden
Haha, sorry van mijn kant dan.
Maar ook als man is een beetje schommeling normaal hoor, geen zorgen over maken. Je eet naar mijn mening te weinig. 6 boterhammen is niet genoeg op een dag als je ook aan het sporten bent. Wat doe je precies aan sport? Je krijgt zo te weinig eiwitten binnen, en waarschijnlijk ook te weinig groente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zit 60 minuten per dag op de hometrainer, moet ik beter 10 boterhammen per dag nemen?
Ritsuka
11 jaar geleden
Elke dag 60 minuten sporten is heel goed bezig, maar word dat niet eentonig?
Ik raad je we aan om sporten af te wisselen, elke dag hetzelfde doen heeft niet zoveel effect. Of probeer eens intervaltraining, 1 minuut voluit fietsen, dan 1 minuut rustig. En dit een paar keer herhalen, tot 30 minuten als je dit lukt. Ik zou niet meer brood eten, 6 boterhammen is wel genoeg, maar je moet wel proberen om gevarieerder te eten.
Ik kan een voorbeeld geven van hoe ik ongeveer eet. Per maaltijd een paar voorbeelden. Ontbijt: - muesli met yoghurt. Liefst een muesli zonder toegevoegde suiker,
Ik doe hier zelf altijd lijnzaad, chiazaad en kaneel doorheen, maar je kunt ook iets van rozijnen, vers fruit, of noten doorgeen doen.
- havermoutpap kun je ook eten
- omelet met groente, eventueel wat gehakt erdoor. Tussendoortje: - handje ongezouten nootjes
- stuk fruit
- gekookt ei
- knabbelgroente
- boterham
(Kies 1 of meerdere van deze dingen, ik heb zelf vaak nootjes, en dan iets van een eiwitshake erbij) Lunch: - boterhammen (liefst met vleeswaren als ham of kip, of pindakaas. Liefst ook groente erbij op, als sla, tomaat of komkommer
- een gevulde salade, met bijvoorbeeld kip of tonijn.
- restjes van avond ervoor (ik heb vaak zilvervliesrijst met groente, en dan een eiwitbron erbij) Tussendoortje: zie boven Avondeten: - wat de pot schaft :p
Liefst samenstelling bord als volgt: 1/2 groente, 1/4 vlees, 1/4 aardappelen/rijst/pasta.
Liefst zo min mogelijk sausjes, en let een beetje op je portie. Gewoon 1 bord nemen, en voordat je opnieuw opschept, eerst 10 minuten wachten. En verder geen frisdrank of vruchtensappen, gewoon water en thee, eventueel wat koffie als je dat drinkt. Minstens 1 1/2 liter.
Ritsuka
11 jaar geleden
Probeer dit eens een beetje toe te passen voor de komende tijd.
Korte samenvatting:
- meer water
- meer groente (groente kun je bijna onbeperkt eten)
- meer eiwitten
- meer afwisselen in sporten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoorden Ritsuka :) Ik heb vandaag weer gewogen een week na ik begon en ik ben 0,4 kilo afgevallen. Van 73,3 naar 72,9
Ritsuka
11 jaar geleden
Werkt vaak beter ja, 1x in de week wegen.
Goed bezig, ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips, en dat je plezier blijft houden in het sporten en gezonder leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zeker veel aan je tips :) Ik ga zeker gezonder leven en plezier houden in het sporten :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
uw*