Heeft het ondergaan van een MRI-scan nog gevolgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Cryofiel
11 jaar geleden
Het belangrijkste gevolg is inzicht in de aard en oorzaak van je klachten, en dus een betere kans op de juiste behandeling.

Het beste antwoord

Het belangrijkste gevolg is als het goed is dat er meer duidelijkheid komt over de oorzaak van de klachten waarvoor je de MRI-scan moet ondergaan.

Er is veel gezegd en geschreven over MRI-scans. Ook de vraag of er negatieve effecten te verwachten zijn is uitgebreid onderzocht.

Wat gebeurt er bij een scan?: "Bij het MRI onderzoek wordt gebruik gemaakt van een sterk magnetisch veld. Er heerst een constant aanwezig statisch magneetveld en er worden wisselende magnetische pulsen gegeven." Vergeleken met bijvoorbeeld röntgenstraling is MRI - doordat gebruikt wordt gemaakt van magneetstraling - relatief veilig. Relatief impliceert dat er wel risico's zijn en dat is ook zo: "Er zijn wel degelijk risico’s aan deze manier van medische beeldvorming verbonden, maar als deze niet op jou van toepassing zijn is deze techniek heel veilig."

De details van de risico's vind je terug via de link.

"De conclusie is: "MRI is een relatief veilige manier van beeldvorming. Wanneer patiënten voorafgaand aan het onderzoek goed worden gescreend op mogelijke gevaren is het zelfs heel veilig. "

Maar als je nog huiverig staat tegenover een scan dan adviseer ik om dit met je arts te bespreken. Hij kan je beter voorlichten over jouw specifieke situatie dan wij op GV of een informatieve website.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee. Een MRI werkt op basis van een sterk magnetisch veld en er wordt geen gebruik van radio-actieve straling gemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, maar je moet alleen geen make-up dragen of iets waar deeltjes in kunnen zitten die aantrekking hebben naar het magnetische veld maar dit wordt uitgebreid uitgelegd voor je een scan ondergaat.

Toegevoegd na 59 minuten:
bedoel nee :P haha