Ik heb chronisch last van zwakke knieen die als het ware uit de kom schieten, wat kan ik hieraan laten doen?

Ik weet dat een knie niet uit de kom kan schieten, maar kan het niet echt goed omschrijven. Het is iets waar ik bij beide benen last van heb. Ik maak een verkeerde beweging met mijn onderbeen, krijg een tik in mijn knieholte of kom met mijn knieschijf ergens tegenaan.Mij knieschijf schiet weg en daardoor komt mijn onderbeen als het ware los te zitten. Ik heb hier sinds mijn 11e last van en mijn moeder heeft dezelfde symptonen maar dan erger. Weet iemand hier iets van af en is er inmiddels een operatie of iets dergelijks mogelijk?

Alle respons is welkom, dank!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik zou zeggen leg je vraag eens voor aan de huisarts of een fysiotherapeut. Zijn kunnen 'in' je knie kijken en eventueel therapieën voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heet dat niet patella luxatie?
bij een bepaalde gradatie wordt dat wel geopereerd.
wat zegt je specialist er over?
Rieneke1
14 jaar geleden
Waarschijnlijk is er iets mis met je kruisbanden: te slap of ooit eerder gescheurd. Om dit te compenseren kun je je bovenbeenspieren extra gaan trainen. Heel simpel, gaat zitten en doe zo rustig mogelijk je been gestrekt omhoog. Op het hoogste punt even wachten en dan vervolgens rustig naar beneden. Dit blijf je herhalen. Forceer 't de 1e dagen niet, bouw rustig op. Na 1 a 2 weken zou je verbetering moeten kunnen merken!

Iets anders zou kunnen zijn het gebruik van een knie-brace. Dit is een soort (ver)beter(d)e knieband. Dit geeft steun en pakt als het ware je knie stevig in. Voorkeur is toch eerst het trainen te doen omdat een brace eerder je knie en bovenbeenspieren ontlast.
Veel Suc6 en blijf vrolijk doorstappen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben destijds idd behandeld door zowel huisarts als fysiotherapeut. Ik weet eigenlijk niet waarom ze gestopt zijn en ook niet zeker of ik ooit een specialist heb gezien. De term patella luxatie kende ik niet en en het helpt ontzettend om in ieder geval een naam aan de aandoening te kunnen geven. Voetbalknie wordt ook wel eens genoemd en anderen zeggen weer dat het een kleine vorm van hypermobiliteit is. Ik heb het inderdaad doordat ik te lange of uitgerekte kniebanden heb. Het lastige van deze aandoening is dat elke vorm van sport belastend is. Ik merk nu ook echt dat ik behoefte begin te krijgen om weer te kunnen rennen of springen zonder dat ik angst heb dat mijn been losschiet. Ik zat er al een tijd mee in mijn hoofd om eens een keer een specialist op te zoeken. Maar dacht ik ga eerst een rondvragen of anderen het kennen, er last van hebben of er zelfs al aan geholpen zijn. Dank voor jullie antwoorden!
In ieder geval je beenspieren trainen.
Maar met deze afwijking zul je toch medisch advies moeten hebben.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ga ook zeker de oefening die Clee omschrijft uit proberen. Het probleem is wel dat veel oefeningen die goed zijn voor mijn bovenbeenspieren, erg zwaar zijn voor mijn knieen. Ik heb goed nieuws, want heb vandaag een doorverwijzing van de huisarts gehad en die denkt inderdaad ook dat het patella luxatie is. Ik ga woensdag proberen een consult met een specialist af te spreken. Ik houd jullie op de hoogte en nogmaals bedankt voor jullie betrokkenheid.