Hoe weet je of je genoeg hebt geslapen als je altijd doodmoe bent bij het opstaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijke vraag. Ik denk dat als je lichaam gezond en goed in balans is, en je leefritme ook, je het goed kan aanvoelen. Als je dan een paar dagen wat extra slaapt, en een paar dagen wat minder, je dan vrij snel merkt wanneer je je het fitste voelt.
Maar als je lichaam ziek of erg ongezond is (ik bedoel niet griep, maar meer een langdurig probleem), uit balans, en/of je leven geen goede regelmaat heeft, dan kan je lichaam dat volgens mij niet goed, omdat ie niet meer weet wat 'normaal' is, andere problemen probeert te compenseren met extra slaap etc. Ik weet weinig van biologie hoor, maar ik denk dat als je lichaam ziek (niet griep dus) of ongezond is, een heleboel dingen van binnen verstoord kunnen zijn. De hormoonhuishouding, alle stofjes in het bloed, waardoor je lichaam niet meer weet te 'berekenen' wat ie moet doen om in goede staat te zijn, of niet de goede signalen meer doorgeeft. Ik heb het zelf ook vaak. Als ik te kort slaap, ben ik moe. Soms als ik heel lang slaap ook, maar komt dat nou door het te lang slapen? Of zat er blijkbaar heel veel moeheid in mijn lijf waardoor ik lang moest slapen, en heeft de slaap die moeheid niet helemaal kunnen herstellen?
Ik merk wel bij mezelf dat regelmaat in opstaan en naar bed gaan veel helpt. Gewoon een paar dagen hard voor jezelf zijn en wakker blijven tot half 11 's avonds, en ook als je heel moe bent opstaan om 8 uur. Ik begin nu (na ongeveer een week) resultaat te voelen.
Maar dat kan voor iedereen anders zijn, of per periode verschillen.
Ik heb ook tijden gehad waarin, als ik mezelf dwong om niet té laat op te staan, ik dan 's middags weer moest slapen, soms zelfs 2 keer per dag. Nou ja, je merkt het, ik heb geen antwoord op je vraag.
Maar ik zou eens naar de huisarts gaan, laten controleren of je wel de benodigde stoffen in je bloed hebt en geen ziektes, zulk soort dingen kunnen je tenslotte enorm moe maken.
En verder is zorgen dat je rustig bent als je gaat slapen ipv gestressed (10 minuten mediteren of buiten wandelen voor je gaat slapen kan soms heel goed helpen. Die 10 minuten die je later gaat slapen, worden er dan ruimschoots door gecompenseerd). Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oja, volgens mij is het ook nog zo dat je moeheid soms verkeerd kan interpreteren. Moeilijk wakker worden uit je slaap en je het eerste half uur duf voelen, hoeft niet per se te zeggen dat je meer slaap nodig hebt. Dat kan ook eraan liggen dat je heel erg diep slaapt en/of dat er in je bloed gewoon nog teveel "slaapstofjes" aanwezig zijn en de "wakkerstofjes" nog niet genoeg. (sorry voor de kleuterbenaming, ik weet gewoon niet hoe die stoffen heten, maar ik heb gelezen dat er stofjes in je bloed zitten die aan je lichaam het signaal geven dat het moet slapen, en stofjes die het signaal geven om juist actief te worden.)
Dus dan ben je eigenlijk niet meer moe, maar alleen nog niet goed wakker. Maar dat kan moeilijk te onderscheiden zijn.
In zo'n geval kan het helpen om een groot glas water te drinken (dat verdrijft schijnbaar die "slaapstofjes"), een plens koud water in je gezicht te gooien of een frisse buitenwandeling te maken. Als je je daarna wel goed fit voelt, ligt het waarschijnlijk daaraan. Of als je standaard na een uur na het wakker worden je wel fit voelt.
Als je je de hele ochtend moe blijft voelen (en wel een nat gezicht of frisse neus hebt gehaald), zal het niet daaraan liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel Fynnya, geen precíes antwoord op mijn vraag, maar wel een heleboel bruikbare, begrijpelijke informatie.
Als je het als antwoord had geplaatst had ik je een dikke plus gegeven! Ik zal een beetje uitleggen wat het probleem is...
Als ik opsta ben ik erg moe, en dit blijft de hele dag zo, tot ik ga slapen.
Wat dan ook vaak niet eens lukt - het slapen.
En als ik dan eenmaal in slaap val slaap ik makkelijk 14 uur en soms zelfs meer.
Héél extreem, ik weet het.
Hoe ik ook probeer te worstelen met mijn dagelijkse ritme - nieuwe bedtijd, nieuwe wektijd, langer slapen, korter slapen - ik heb me al jarenlang niet meer uitgeslapen gevoeld.
Mijn arts helpt me niet veel. Die wijdt al mijn klachten steevast aan stress. Of het nu mijn slaapproblemen zijn of hoofdpijn of koorts - om maar wat te noemen.
Wel heb ik regelmatig bloedonderzoeken, mede omdat ik vegetariër ben en wil weten of ik alles binnenkrijg, maar er zijn naar mijn weten nooit extreme afwijkingen gevonden.
Ik kan door deze permanente vermoeidheid verschrikkelijk slecht functioneren en ik wordt er een beetje hopeloos van.
Vandaag weer begonnen met een nieuwe dagindeling, hopelijk wordt het deze keer wat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt een second opinion bij een andere huisarts aanvragen. Veel vegetariërs gebruiken stuifmeelkorrels (bijenpollen) om eventuele tekorten aan te vullen.
Die korrels zitten vol met essentiële stoffen voor een goede gezondheid. Misschien gebruik je ze al, en overweeg anders om ze eens te gaan proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wijzig eens het soort vet in je eten. ipv boter, croma en margarine, neem je koudgeperste sesamolie en bijv bertollie broodboter.
Het heeft mij in elk geval geholpen om mij minder naar te voelen, en hoewel het misschien niet direct de oorzaak is, kan het wel bijdragen aan je in het geheel minder moe voelen! minder zwaar, log, onuitgeslapen en vet. Vreemd genoeg hielp mij dat. Wie weet heb je er iets aan :-)

Het beste antwoord

Het is niet alleen van belang hoeveel uur je geslapen hebt, maar met name ook de kwaliteit van je slaap!
De meeste mensen hebben 6 tot 9 uur slaap nodig.
Als je niet goed uitgeslapen bent bij het wakker worden, dan was de kwaliteit van je slaap onvoldoende.

Probeer er dus eerst voor te zorgen dat de kwaliteit van je slaap verbeterd. Zorg ervoor dat je slaapkamer een slaapkamer is, en geen werkkamer met computer en een bureau vol achterstallig werk. Je slaapkamer dient rust uit te stralen.

Voor dat je gaat liggen, ga je op de rand van je bed zitten, en denkt nog even na hoe je dag is verlopen.
Ben je wat vergeten, schrijf dan op een kladblaadje wat je morgen wilt gaan doen.

Doe het grote licht uit, maar laat nog even een nachtlampje branden. Je kan er dan vast aan wennen dat het donker gaat worden. Ga vast liggen en lees nog wat in bed, dan komt de onstpanning.

Daarna doe je het nachtlampje uit, en dan moet het ook echt aardedonker zijn in je slaapkamer. Zelfs de verlichting van een wekker kan je slaap negatief beïnvloeden.

En zorg er voor dat het stil is in je slaapkamer! Mocht dat niet lukken in verband met voorbijgaand verkeer of iets dergelijks, draai dan op je wekkerradio zachtjes een cd met geluiden van de zee en de golven.

Verder hangt de kwaliteit van je slaap af, van wat je gegeten en gedronken hebt. Je lichaam is zich gedurende de nacht aan het ontgiften. Dat kost energie en is van invloed op je slaap. Alcohol is bijvoorbeeld een gif. Het kost je lichaam heel veel energie om het af te breken.
Maar ook het afbreken van een zware maaltijd kost heel veel energie. Beste is het dan ook om die maaltijd aan het begin van de avond te eten, zodat je lichaam nog de nodige uren heeft om het af te breken alvorens je gaat slapen.

Als je s`morgens wakker wordt, is het eerste wat je moet doen, een glas water drinken. Dat helpt je lichaam bij de afvoer van de afgebroken afvalstoffen. Daarna douchen, aankleden en ontbijten. Dat ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Neem bijvoorbeeld yohurt met muesli, noten, en fruit. Fruit kan je beter s`morgens eten dan s`avonds na de maaltijd. Want dan gaat het gisten en dat beinvloed je slaap weer negatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt Conan, voor je goede antwoord.
Ik heb mezelf een nieuw dagritme aangemeten en in combinatie met een paar van jouw tips gaat het wel aardig.
Nog steeds ben ik moe, maar het gaat steeds beter.

Andere antwoorden (8)

goeie vraag. Als je nog doodmoe bent zodra je opstaat, kan het ook zijn dat je teveel hebt geslapen. Ik ben ook altijd moe, maar dat heeft een andere oorzaak, dus is het moeilijk te zeggen. Een mens heeft 6 tot 8 uur slaap per nacht nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet hoeveel uur een mens moet slapen.
Mijn vraag was hoe een mens erachter kan komen of hij/zij genoeg slaap heeft gehad. -
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je 8 uur hebt geslapen, heb je genoeg slaap gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gemiddelde mens ja.... er zijn ook mensen bekend die zich veel en veel beter voelen bij 4 uur slaap of 11 uur slaap.... voor het grootste deel van de mensen zal 8 uur wel genoeg zijn, maar wij weten niet of NovemberGraye een uitzondering op die regel is.
Overigens moet ik zelf al jaren en jaren 8.5 - 9 uur slapen wil ik genoeg slapen, en ik ben niet de enige in mijn omgeving. Dus er standaard vanuit gaan dat 8 uur genoeg is, lijkt me niet verstandig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is niemand die 11 uur slaap nodig heeft. En 8 uur slaap is ook al veel. Dat is een derde van de dag, dat is -als je 90 jaar oud wordt- 30 jaar! Zonde van je tijd.
als je altijd doodmoe wakker wordt, ongeacht hoe lang je hebt geslapen, moet je misschien eens naar je slaapomstandigheden kijken.
mogelijk ben je toe aan een nieuw matras of kussen, en als je dat niet doet zou je het raam eens een stukje open kunnen zetten.
Rieneke1
14 jaar geleden
Als je altijd doodmoe wakker wordt dan heeft dat niet meer met te veel of te weinig slapen.

Een gemiddeld mens slaapt tussen de 6 en 9 uur per nacht. Meer en minder kan problemen veroorzaken maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

Slaap is niet het enige middel om tot ontspanning te komen. Mensen zijn zo gefocust op genoeg slaap dat ze vergeten dat je overdag ook voldoende ontspanning nodig hebt. Iemand met een hectische baan die de hele dag maar doorgaat en vervolgens doodmoe in bed ligt om er weer veel te vroeg uit te komen, zal niet uitgerust zijn.

Verdeel je dag in drieën. 8 uur inspanning, 8 uur ontspanning en 8 uur slaap. Dat is een goede regel om je fit te voelen. Natuurlijk mag je zelf die uren bepalen. Misschien wil je liever s middags een dutje doen.

Verder kan het ook zijn dat je slaapapneu hebt. Hier kan een mens ook erg moe van worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat, als je doodmoe wakker wordt, je per defenitie slaap tekort hebt.

Ook als de vermoeidheid bijvoorbeeld door ziekte veroorzaakt word, heb je slaap te kort, al kun je dat niet echt bij slapen.

(ben zelf chronisch ziek, en weet hoe dat voelt, moe opstaan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn huisarts zei ooit: ben je moe als je opstaat dan is je hoofd niet uitgerust..dus ben je niet echt relaxed en heb je in je slaap geen rust gevonden..dan is er psychisch iets aan de hand..Wel natuurlijk eerst uitsluiten dat het niet aan je matras, kussen of slaapkamer kan liggen...

Sta je uitgerust op en bent een uurtje later al weer moe is er lichamelijk iets niet okay...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je doodmoe wakker wordt, heb je niet genoeg geslapen, dat is helder...
De oplossing ligt hem voornamelijk in het op de juiste tijd GAAN slapen, dat je uitgerust weer wakker wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent een auto en de chauffeur is je lichaam. Elke ochtend moet je de autoradio aanzetten en dan komt er weer geluid uit. De auto krijgt binnenkort kilometerheffing, en dan kun je precies zien waar de grens ligt. Ook auto's worden wel eens moe.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, natuurlijk.
Dankjewel Antwoordman, voor deze vage toevoeging.
Als je altijd doodmoe bent bij het opstaan is er volgens mij iets anders aan de hand.

Tijd voor een bezoekje aan de huisarts.

Toegevoegd na 13 minuten:
ah. ik las dat de ha je niet helpt. Wellicht kun je het bij een natuurarts proberen, die herkennen ook andere zaken zoals belasting van aardstralen ed.

Volgens mij is het wel hoogste tijd dat er wat gebeurd, het leven is veel te mooi om altijd moe te zijn. Dan kun je er helemaal niet lekker van genieten.