Wat kan ik eraan doen zodat ik minder bot overkom naar andere mensen toe?

Ik ben een heel erg vrolijk en enthousiast persoon maar kan nog eens bot uit de hoek komen. Ik bedoel het echt niet zo maar zég het waarschijnlijk op de verkeerde manier. Ik merk dat ik hierdoor af en toe een wrijving veroorzaak die er niet had hoeven te zijn. Ik probeer er echt op te letten maar af en toe is het al gezegd voordat ik heb nagedacht. Dit is echt heel erg lastig maar wil er echt vanaf. Hoe doe ik dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.2K

Het beste antwoord

Hier heb ik ook heel erg last van, ik ben er pas kort achter waarom ik zo vaak conflicten heb met mensen om niks.
Praat met goede vrienden, familie en geliefden, leg uit wat je probleem is en dat je veel dingen niet bedoelt zoals ze opgevat worden. Misschien weten zij al meer dan jij en kunnen ze je wellicht helpen met het analyseren van je gedrag en het verbeteren van de punten waar het mis gaat.
Geef voorbeelden van situaties waarin misverstanden ontstonden door -waarschijnlijk- jouw toedoen, en vraag waardoor zij denken dat dit komt; intonatie, spraakvolume, houding, gezichtsuitdrukking, je taalgebruik... Er zijn zoveel manieren waarop je de verkeerde signalen kan uitzenden.
Nadat ik een flink gesprek heb gehad met mijn vriend over de problemen die ik hierdoor ondervind (en hij ook), is mij een heleboel duidelijk geworden.
En zodra je de precieze oorzaak weet kan je beginnen met heel veel oefenen om dit te verhelpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord!

Andere antwoorden (10)

Ga het idee subtiel onderzoeken.
Wat is subtiel.

Als je daar mee bezig bent zul je je het vanzelf meer eigen maken. Zonodig kun je jezelf er af en toe aan herinneren......subtiel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je standaard bij alles wat je gaat zeggen een halve seconde rust gunnen om te denken: Ga ik dit zeggen?

Doordat je het gewoon altijd doet, wordt het tweede natuur en zal je de meeste keren even dat moment rust pakken. Na een week denk je er niet meer over, en doe je het gewoon. Na een maand is er geen moment rust meer, maar denk je voo rje iets wilt zeggen al na.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste goede stap is al gezet, je bent je er bewust van dat je het doet: probeer je er bewust van te blijven en je zelf aan te leren een adempauze van een 10 tellen te nemen voordat je iets gaat zeggen. Mocht je toch al iets gezegd hebben wat toch bot is overgekomen nuanceer dat dan meteen.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hier ook last van. Het vreemde is dat ik er net als jij heel bewust van ben omdat ik het niet heb wanneer ik werk. Wanneer ik namelijk met klanten een adviesgesprek moet gaan voeren dan zal ik nooit bot zijn, omdat ik hier een kunstje sta op te voeren. En soms wanneer ik een prive gesprek voer met een vriend of vriendin en ik voel dat er een moment gaat komen dat ik weer iets bot ga zeggen dan stel ik mij de rol van adviseur voor. Ik kijk als het ware naar die vriend/vriendin alsof het een klant is, en dan zeg ik de dingen die ik eruit wil gooien op een geheel andere manier. Grappig he? Maar zo werkt het bij mij wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer je bij wat je zegt bewust te zijn van hoe het overkomt op de ander. Kan het als belediging gezien worden? Denk je van wel, zeg het dan extra voorzichtig. Voelt misschien overdreven, maar dan is het misschien juist precies goed voor hen.
En let op de gezichtsuitdrukking van de ander, zie je dat iets niet goed valt bij diegene, (of merk je zelf op het moment dat je het zegt dat het bot klonk) reageer daar dan meteen op: 'oh sorry, dat klonk een stuk botter dan ik bedoelde, wat ik eigenlijk bedoelde was:........'
Soms kan je, als je verderop in het gesprek je er pas bewust van wordt, er nog even op terug komen. 'Wat ik toestraks zei, ik weet eigenlijk niet of dat goed is overgekomen. Ik bedenk me nu dat je het misschien verkeerd kan interpreteren, wat ik bedoelde was:....'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste is dat je je steeds maar weer je excuses aanbied en dat het niet je bedoeling was iemand te kwetsen. Je impulsiviteit eentweedrie veranderen zal niet gemakkelijk lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanner je van dit probleem af wil, is het het meest belangrijk dat je alert op jezelf blijft wanneer je iets wil gaan zeggen of je mening wil geven. Wees je zelf er heel erg van bewust dat je minder bot wil zijn. Luister goed naar een ander en bedenk dan áll dat je een rustig, vriendelijk antwoord wilt geven.

En maak jezelf wijs dat je altijd een respectabel antwoord
geeft! Als jij het je zelf wijs maakt, zal je dit uiteindelijk ook gaan doen.

Wens je succes met het 'zachter' worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordacht je antwoorden geven op een vriendelijke toon, probeer dan wat minder ad rem te zijn. Wie goed doet, goed ontmoet ,luid een gezegde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor je een mening geeft of voor je voelt dat je wil reageren ,zeg dan even dat je erover wil nadenken .
Zo kun je je mening of reactie even vormen in gedachten .
Het feit dat je het al inziet vind ik al een enorm pluspunt ,want je bent je er al van bewust . Dat vind ik heel positief!.Succes !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen voelen zich aangevallen wanneer je het met hun opvatting niet eens bent. Dus vooral als je tegen een anders mening ingaat erg voorzichtig zijn met formuleren. In de trant van: Eigenlijk denk ik dat..of
Ik heb ergens gehoord dat...

Nooit op de manier van:
Hoe kom je daar nu bij......
Praat geen onzin.....
Klopt geen hout van etc...

Als het goed is heb je het minste wrijving met mensen die zelf ook rechtuit zeggen wat ze denken, meestal accepteren die dat ook van een ander en gaan zich niet direct persoonliojk aangevallen voelen.